Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bal000
Hjälp!

Har fått ett felmeddelande som lyder: AWD avstängd, service erfodras

Jag kom i en kurva och gasade till lite så att fyrhjulsdriften gick igång och direkt så kom felmeddelandet. Är första gången jag testar fyrhjulsdriften sen jag köpte den.
Det är en XC60 MY13 Manuell som gått 134000 mil och jag har ägt denna 3 dagar!

Bör jag vara orolig? Ska uppsöka verkstad för att se vad det gäller men jag tänkte att någon här kanske vet? Jag har nybilsgaranti till 10 maj 2016. Om något är sönder täcker garantin detta? Om inte, vad har jag för rätt mot bilhandlaren som sålde bilen till mig?!?

Tacksam för alla svar!

Mvh Daniel
av Saabturbo95
Fick samma felkod förra veckan.
Tror det är en givare då min bakhjulsdrift kom och gick lite innan jag fick felmeddelandet.
Har bokat tid hos verkstaden och han lät inte stressad över det så misstänker det är något dom varit med om förut....2 veckors väntetid på min Bilia verkstad, så kör runt med 215hk på framhjulen med dubbfritt i snön....ingen lyckad kombo :???:

Garanti täcker garantifel, alltså inte fel av yttre påverkan eller handhavandefel, då ingen vet vad som är fel är det svårt att veta om garantin täcker det eller ej.
av Bal000
Tack för snabbt svar!
Men det är ingen fara att åka med bilen fastän felmeddelandet?
Får åka till en verkstad och kolla upp vad det är, måste ringa säljaren och höra med så inte han hållet på att släcka lampor :evil:
av Bal000
petegbg skrev:Du kan köra med bilen, jag råkade nyligen ut för samma sak. Var nån kopplingsmodul som blev utbytt på garantin.
Okay, vet du vad det var för kopplingsmodul och vad kostnaden var?
Vad för garanti gick det på och vad gällde för att garantin skulle täcka den?

Ursäkta all frågor, är lite uppstressad i och med att jag precis köpt bilen :(
Användarvisningsbild
av MartinS
Det kan va vilket fel som helst, tyvärr. En verkstad får hjälpa dig på vägen. På en MY13 är det ju inte ovanligt att haldex pumpen går sönder (vilken väl kostar några tusen), så det känns ju som det troligaste, men det är ju bara spekulationer. Om så är fallet borde det gå på någon from av goodwill från volvo. Men fick du ingen form av garanti av handlaren?
av Lövet
Nybilsgarantin ska utan tvekan täcka det här
Användarvisningsbild
av MartinS
En MY13 borde inte ha nybilsgaranti längre, men den kan ju ha varit uttagen sent. Om så är fallet är det ju bara att få en tid och sladda in till volvoåterförsäljaren och be dom fixa den.
av petegbg
Vet inte vad det hela skulle kostat eftersom det gick på garantin. Det är Bilias Maxitrygg garanti. Min utbytes del var begagnad. Du hittar villkoren för den om du googlar lite. Jag tror att den detaljen som dom fick byta kostar runt 10 000 kr begagnad sen tillkommer arbetstid på det.
av Bal000
Okay känns lite bättre nu när man har lite att gå på :)
Får boka en tid så får man se vad det kan vara.

Jag har garanti kvar till 10 maj sånger väl passa på :)

Tack alla för Era svar!

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]