Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
Hej!

Nyligen nu när det har blivit kallt så tar det sjukt lång tid innan ljudet kommer från radion. Jag startar bilen och sen ser det ut som att den spelar från mobilen efter ett par sekunder som vanligt (vilket den iof också gör) men det tar ca 30 sekunder innan det kommer ljud och då har den som sagt spelat halva låten redan utan att jag har hört det. Detta gäller även radion, det tar ca 30 sekunder innan det kommer något ljud där med. Någon som varit med om något liknande? Ska in på service om ett par veckor så det kanske finns lite uppdateringar som behöver göras. S60 MY-15 med PS.
av pellz0r
Nu när du säger det så hände detta för mig också. Lagom till att jag rullade ut ur parkeringsgaraget sist så kom ljudet igång. Trodde det bara var något strul med radiomottagningen eller liknande.

Har också PS
av Kluster
Har också upplevt detta fenomen nu när yttertempen varit på runt -20.

Dock så höjs volymen gradvis till det inställda tack och lov men precis som du skriver, det tar en stund innan ljudet "kickar igång". För mig tar det ca 15-20 sek.
Användarvisningsbild
av Zanders
Kluster skrev:Har också upplevt detta fenomen nu när yttertempen varit på runt -20.

Dock så höjs volymen gradvis till det inställda tack och lov men precis som du skriver, det tar en stund innan ljudet "kickar igång". För mig tar det ca 15-20 sek.
Mitt höjs också gradvis men från det att det faktiskt kommer ljud till att det har gått upp till rätt volym så tar det absolut max 2 sekunder så när det väl går igång så kommer det fort.

Men då är jag vilket som inte ensam iaf och kanske något jag bör påpeka för min PST.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
allt är ju trögare när det är kallt ute batteriet har ju inte sin fulla kapacitet som när det är varmare dvs tar inte emot laddning lika effektivt etc när det är kallt så kan ligga något i det att elprylar automatiskt blir segare när det är kallt
Användarvisningsbild
av Jefe
Har precis samma problem i min bil. Det tar 20-30 sekunder innan ljudet
kommer när det är kallt ute. Skönt att veta att fler som har samma problem
så det inte är specifikt för min bil.
Användarvisningsbild
av leiwi
Har inte råkat ut för detta fenomen på vare sig min 14 eller min 15 v60 men att det skulle vara acceptabelt oberoende av temperatur mm är inte ok

Elektronik har IOFs påverkan av omgivningstemperaturen men inte vid dom temperaturerna vi har här i Sverige . Utan om det kan kopplas till temperaturpåverkan så visar det på bristfälliga komponenter i utrustningen.

Häng på och klaga för om det är bristfälliga komponenter så kommer problemet bara att eskalera med åldern :D :D :D
Användarvisningsbild
av Jefe
Fick ett telefonsamtal idag från min personliga tekniker och han sa att
jag behövde komma in och uppgradera mjukvaran så skulle stereon bli som
vanlig igen. Har bokat tid på Tisdag och återkommer efter det om det någon skillnad.

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]