Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linkan1340
Tjo!

Nyss köpt en v60 D3 -11, haft den i ca två veckor. Nu när kylan kom så har jag använt parkeringsvärmaren. Inget större problem men två dagar i rad nu så är batteriet så slut att jag måste ha startkablar och frugans bil i högsta hugg. Batteriet är alltså tvärväck och enligt bilia så ska en spärr dyka in då värmaren går så att det ska funnas startström... Ikke i mitt fall.

Har ni erfarenhet om detta? Jag ska få ett nytt batteri från säljaren och han surrar om att jag kunde få ett gel-batteri som ska vara bättre... Skulle det hjälpa startproblemen IOM dieselvärmaren? Bilen blev servad ( 15" mil ) i september i år och fick mjukvaran uppdaterad i samma veva.

Tacksam för svar/tips/kommentarer

////linkan
Användarvisningsbild
av Severin
Har inget svar åt dig men min är konstigt nog tvärtom, kan köra bensinvärmaren flera gånger om dagen i flera dagar utan att jag får problem med batteriet och jag kör bara korta sträckor, undrar nästan om det också är fel på mina grejer..:)
Användarvisningsbild
av Perra83
Tack för nytt batteri.
En MY11 kan alltså vara byggd 2010 och batteriet kan vara över fem år. Är batteriet misskött tidigare då är det nu det går sönder. Kallgrader och värmarkörning. Alla drabbas någon gång.

Jag stödladdar så ofta ja kan och har de senaste åren alltid kunnat starta.
av malte2009
köp en cetek laddare och stödladda så ofta du kan! jag har själv en xc60 d3 2011 och använder värmaren väldigt ofta och har aldrig haft något problem med det! stödladdning är bara bra för batteriet!
av xxargs
Ingen urladdningsskydd i världen som baseras på spänning vid urladdning kan skydda om man mjölkar ett batteri tomt, vilket det lätt blir om man kör med värmare ofta och bara kör korta sträckor.

Med mjölkning menar jag att man med värmaren drar 10 Ah, medans körningen bara hinner ge tillbaka 7 Ah med den korta körtiden, och så håller man på upprepande dag efter dag och batteriet kan bli rejält tom utan att urladdninskskyddet hinner greppa mer än att körtiderna på värmaren blir allt kortare när batteriet är nära körd i botten - och så står man där en kall dag. - Dessutom om batteriets laddstatus är under 50% (långt innan du märker av ev. startproblem) så accelererar sulfateringen och har man kört så i någon månad och mer så kan 10- 30% av batteriets kapacitet ha försvunnit redan efter ett år och det hjälper inte att ladda batteriet för att få tillbaka kapaciteten. Är batteriet > 5 år och man misshandlat på ovanstående sätt så kanske bara 30% av kapaciteten är kvar.

Blybatterier behöver ha tid för att laddas, speciellt om de är kalla och det hjälper inte att generatorn är stor och spänningen förhöjd - kemiska reaktioner går långsamt när det är kallt. - Ser man inte till att få minst halvtimmes körning de flesta av turerna så behöver man hjälpladda med intelligent laddare av ctek-typ typ var tredje dag eller så
av Linkan1340
Det får nog bli att fixa ett nytt "vanligt" batteri och installera en batteriladdare. Fick tips idag om en som man kan koppla in så den kan laddas via motorvärmarkabel. Får låna fruntimrets p-plats med stolpe en gång i veckan o ladda batteriet nu när kylan är här
av Rådlös
Jo, sådan utrustning som man kopplar in laddaren på motorvärmarkabeln säljer både Defa och Calix. Och det är som ett "kabelkit" som man monterar. Det är skräddarsytt för just den aktuella bilen.
Nu finns det en liten fallgrop som man måste känna till. Dom här motorvärmartillverkarna bevakar sina revir, så konkurrenternas kablar passar inte i anslutningarna. Om det sitter ett fabrikat redan eller att man bestämmer sig "Den vill jag ha", så gäller all tillkommande utrustning just det fabrikatet. I det fallet att det är Volvo original, så är det samma sak där. Bara Volvos egna tillbehör passar. Men inte nog med det, Volvo säger själva att någon laddare inte går att koppla till! Nu finns det visserligen "piratdelar" för att komma förbi detta, men det gäller att hitta dom också. Och det finns faktiskt också en piratadapter för att koppla mellan Defa och Calix. Men utgångsläget är att man väljer ett fabrikat och får hålla sig till det i fortsättningen. I princip är det inga konstigheter med detta för dom stora tillverkarna har ett brett utbud av tillbehör, laddare, tidur, fjärrstart, kupéfläkt etc. etc. Utom Volvo som då inte har någon laddare. I sanningens namn, Volvo tillverkar naturligtvis inte detta själv. Det är faktiskt Calix som gör det! Efter Volvos anvisningar. Men Calix produkter passar inte i Volvos system och tvärtom.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Jag undrar var i helskotta batteriet sitter på en V60 2014 årsmodell?
av Uninium
MångaVOLVO skrev:Jag undrar var i helskotta batteriet sitter på en V60 2014 årsmodell?
uploadfromtaptalk1451631762383.jpg
uploadfromtaptalk1451631762383.jpg (216.44 KiB) Visad 609 gånger

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]