- sön 27 dec 2015, 22:27
#1032165
Har funderat lite kring hur laddningen av batterierna i V60 TE fungerar, vi uppe i norr har börjat få det ganska kallt så man har ju börjat använda dieselvärmare. Jag har nämligen fått meddelande i telefon att förkonditionering har avbrutits pga låg batterispänning.
Om vi säger så här, om jag använder dieselvärmaren och bara kör till jobbet tex varje dag med bara el och väldigt fåtal gånger att bränslemotorn går igång så innebär det att startbatteriet aldrig blir laddat genom att dieselvärmaren går ju även fast bilen går för att värma kupén i bilen. Vilket blir ett problem.
Jag har alltid trott att det stora hybridbatteriet hållet startbatteriet alltid laddat för att just kunna använda ström för diselvärmaren, startamotor, mm Men så verkar inte fallet vara.
Att inte startbatteriet laddat upp åtminstone när man pluggar in laddkabeln i väggen förbryllar mig ganska mycket.
Är det någon som har koll på detta med exakt än som jag uppfattar det?
Om vi säger så här, om jag använder dieselvärmaren och bara kör till jobbet tex varje dag med bara el och väldigt fåtal gånger att bränslemotorn går igång så innebär det att startbatteriet aldrig blir laddat genom att dieselvärmaren går ju även fast bilen går för att värma kupén i bilen. Vilket blir ett problem.
Jag har alltid trott att det stora hybridbatteriet hållet startbatteriet alltid laddat för att just kunna använda ström för diselvärmaren, startamotor, mm Men så verkar inte fallet vara.
Att inte startbatteriet laddat upp åtminstone när man pluggar in laddkabeln i väggen förbryllar mig ganska mycket.
Är det någon som har koll på detta med exakt än som jag uppfattar det?