Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Har funderat lite kring hur laddningen av batterierna i V60 TE fungerar, vi uppe i norr har börjat få det ganska kallt så man har ju börjat använda dieselvärmare. Jag har nämligen fått meddelande i telefon att förkonditionering har avbrutits pga låg batterispänning.

Om vi säger så här, om jag använder dieselvärmaren och bara kör till jobbet tex varje dag med bara el och väldigt fåtal gånger att bränslemotorn går igång så innebär det att startbatteriet aldrig blir laddat genom att dieselvärmaren går ju även fast bilen går för att värma kupén i bilen. Vilket blir ett problem.

Jag har alltid trott att det stora hybridbatteriet hållet startbatteriet alltid laddat för att just kunna använda ström för diselvärmaren, startamotor, mm Men så verkar inte fallet vara.

Att inte startbatteriet laddat upp åtminstone när man pluggar in laddkabeln i väggen förbryllar mig ganska mycket.

Är det någon som har koll på detta med exakt än som jag uppfattar det?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har förstått det som att det laddas upp när man har sladden i väggen.. Tror det t.o.m står i manualen.. Men blir osäker nu när du skriver så här.
av Robban12
joel80 skrev:Jag har förstått det som att det laddas upp när man har sladden i väggen.. Tror det t.o.m står i manualen.. Men blir osäker nu när du skriver så här.

Hittar ni någon information om detta så får ni gärna lägga upp det här, har försökt leta men hittar inget om detta.

Dessutom har nötterna monterat in ett mindre batteri mot vad jag hade i min V60 D5 AWD 2015, i den bilen var det 90A batteri, nu har de monterat in 70A

Trodde anledningen var just för att det var seriekopplat eller att batterierna laddas upp när man sätter in kabeln.

Har lagt på en laddare nu för natten på batteriet och det visade att det var nr3 av 9 på Ctek laddaren vilket inte är så mycket och heja över.
Användarvisningsbild
av joel80
Sida 284 i pdf-manualen:
uploadfromtaptalk1451265548032.png
uploadfromtaptalk1451265548032.png (1 MiB) Visad 203 gånger
av Robban12
joel80 skrev:Sida 284 i pdf-manualen:
Screenshot_2015-12-28-02-18-14.png

Det var det jag också trodde, konstigt att jag fått låg batterispänning

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70