Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SoKn
Har varit lite frånvarande och inte hållt mig uppdaterad vad gäller nuvarande AWD. Jag försöker hitta information om Volvos AWD till V60/V60CC, MY16. Kan dessvärre inte hitta något. Hoppas ni kan hjälpa mig. :D
Haldex tillverkar den? Version?
Hur fungerar den i praktiken?
Är den bra?
Kanske någon har en länk?
av ThunderAce
samtliga Volvo AWD funkar på samma sätt
till skillnad från en konventinell fyrhjulksdriven (konstant 4 hjul som driver) bil så driver volvo på bara
två hjul och när det behövs så aktiveras de bakre hjulen
Användarvisningsbild
av SoKn
ThunderAce skrev:samtliga Volvo AWD funkar på samma sätt
till skillnad från en konventinell fyrhjulksdriven (konstant 4 hjul som driver) bil så driver volvo på bara
Tack! :)

Läste något om Haldex version 4 och Haldex version 5, så jag trodde det var lite olika varianter som figurerade där ute.
av ThunderAce
SoKn skrev:
ThunderAce skrev:samtliga Volvo AWD funkar på samma sätt
Tack! :)

Läste något om Haldex version 4 och Haldex version 5, så jag trodde det var lite olika varianter som figurerade där ute.
det finns garanterat olika varianter och versioner på Haldex, sånt utvecklas hela tiden
av Lövet
Skillnaden på gen4 och gen5 är att 4 har en tryckackumulator som gör att drivningen kommer igång några hundradelar tidigare. En del påstår att det gör stor skillnad, en del säger sig inte märka någon skillnad alls.
av Exquattro
Detta är ju debatterat spaltkilometer om här tidigare. Min erfarenhet nu är att Haldex 5 har blivit helt o.k. i min årsmodell -15. Det var den verkligen inte i min förra 2013.
av jarkendal
Här finns en riktigt bra film från Volvo som beskriver AWD Haldex gen 5

Hälsningar/ Anders
Användarvisningsbild
av MartinS
Från och med MY13 infördes Heldex gen5 på Volvos bilar, innan dess var det gen4.

De första årsmodellen/modellerna med gen5 fungerade dåligt och gick sönder en del (framförallt pumpar).

Nu tror jag dock man har fått ordning på det och det fungerar okej, om än inte lika bra som Gen4. Många MY13 har uppgraderats i efterhand med ny programvara och förbättrade pumpar.

Sen finns det naturligtvis de som tycker deras MY13 fungerar utmärkt (för ingen vill ju erkänna att man har något dåligt), men det rör sig oftast om FWD förare som har sin första AWD.

En liten sammanfattning.
Användarvisningsbild
av Momentum
jarkendal skrev:Här finns en riktigt bra film från Volvo som beskriver AWD Haldex gen 5

Hälsningar/ Anders
Intressant - vid ca 5.56 - "accommodates tires with uneven wear, pressure or size"

Alltså är detta med slitage fram/bak inte så viktigt längre, "systemet" anspassar sig

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]