Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maan1947
GMAP_LINK »
Hej!

Jag är riktigt nöjd med min TE så länge som jag håller mig på turer runt fyra mil. Men så fort det bär sig av lite längre sträckor så tycker jag att bilen drar lite väl mycket. Den sista turen, på ungefär 30 mil, blev snittet 7,0 l/100km enligt färddatorn. Detta med halvladdat batteri i starten och med en hastighet på 110-120 km/h i ungefär 25 mil av de 30. En sak som stör mig rätt ordentligt är att att bilen börjar ladda batteri mitt i körningen oavsett om man kör i "Hybrid"-mode eller manuellt växlad. Nu sist så höll det på i nästan 4 mil med en snittförbrukning en bit över 10l/100km.
Jag har totalt gjort 5 resor på 30 mil plus och har hamnat på snittförbrukning mellan 6,7 och 7,0 på merparten av resorna med fulladdat batteri (en gång 5,6 vilket jag tycker är bra).

Är det normalt att en V60 TE skall dra så pass mycket i landsvägskörning? Om räknar med fulladdat batteri och runt 40 km utnyttjande så hamnar man på cirka 7,5/100km för "diesel-drift". Detta kan jämföras med min förra bil, en Audi A6 Avant (2013)), som klarade samma sträcka på runt 0,55-0,60 i snitt.

Ni andra som har en V60 TE, hur ser förbrukningen ut för er på längre turer i motorvägsfart? Är nyfiken om min bil har en normal förbrukning...
Jag är också lite störd på den höga förbrukningen när man har slut på batteri.. har hamnat på runt 5-6l/mil på mina 16-18mils resor. 5,7l nu sist idag från Stockholm, då hade jag ca 40km batteri från start, 5.5l/100km igår från Gävle - Stockholm, då med fullt batteri från start.

Fick också en kortare sträcka då bilen fick för sig att ladda batteriet med förbrukning på ca 10l/100km under en liten stund.. men var nog inte fyra mil utan snarare en mil.

Det var första resan jag upplevde det då jag tidigare slagit om till manuellt växlad när det varit 20km eller mer kvar av batteritet för att spara det till dom sista milen istället. Det är störande att man inte verkar kunna köra slut på batteriet och sen köra på diesel sista sträckan utan att den drar extra för att ladda upp batteriet lite igen.. man måste bli bra på att tajma slutet på resan med slut på batteri.

Jag ligger mellan 110-125km/h på farthållaren..
Jämfört med min tidigare V70 D3 så drar den här minst en dl mer per mil på motorväg när den inte har batteri... I stadskörning drar den betydligt mindre, även när man har tomt batteri. Det p.g.a regenereringen och att man rätt fort får tillräckligt med regenererat för att köra på batteri i låga hastigheter igen..
Jag hade väntat mig lite högre förbrukning på motorväg än på min V70. Den här har ju automatlåda och väger 2050kg mer.. (men har lite lägre luftmotstånd) men kanske inte riktigt så högt som jag upplevt dom första 150 milen.

Snittförbrukningen ligger dock trots flertalet 16 - 18-milaresor resor på rätt fina 3.5l/100km på senaste tankningen nu. Kört 1082km sen senaste tankningen, men nu ikväll började tanklampan lysa... Gissar att jag kommer att hamna på 4l/100km eller strax under när jag tankar. (Tanken är ju bara 45l, så kan inte bli så mkt mer även om den skulle vara helt torr.)

Ska man hoppas på skillnad på sommardäck och varmare väder? Det här med lägre förbrukning efter "inkörning" känns som lite utdaterat.. inte riktigt applicerbart på nya bilar, även om säljarna försöker få en att tro att det är p.g.a det.
Användarvisningsbild
av EjS
Hybridtekniken är väl främst för korta sträckor och stadskörning. På långfärd ger det ju bara extra vikt (och extra prestanda).

Tror det blir bättre med en mindre och mer bränsleekonomisk motor som ger följande fördelar:
- relativt bra prestanda med extra kraft från elmotor
- bra ekonomi på långfärd pga mindre motor
- mindre vikt pga mindre motor

När jag jobbade på Volvo Technology höll man på med hybridteknik i bussar och lastbilar, i stadstrafik är
Teoretiska maximala effektivitetsförbättring 5-8%. Om man kan pressa ett par extra procent med helt nya drivlinor tvekar jag på iom att buss och lastbilsmotor har varit högt optimerade sedan länge.
joel80 skrev: Jag hade väntat mig lite högre förbrukning på motorväg än på min V70. Den här har ju automatlåda och väger 2050kg mer..
2050 kg mer än V70, det var en tung bil :D
Anledningen till förbrukningen på längre resor är högre tror jag delvis beror på den höga vikten TE har samt att det är en oeffektiv drivlina ibland. Det är automatlådan som drar upp förbrukningen, motorn i sig tycker jag är riktigt snål på långresa om den är kopplad till manuell låda + fwd. Ta V60 D5 manuell mot V60 D5 automat som exempel, där åker den deklarerade medelförbrukningen upp över 1.5dl mer per mil än om man hade växlat själv.
Hoppsan.. Tryckfelsnisse var framme! 250kg ska det såklart vara!

Jag väntade mig att hamna nära en vanlig D4as förbrukning.. Fast kanske som den med packning eller fullt med folk.. Och inte att den ska börja ladda batteriet med hög förbrukning till följd. (om man inte aktivt väljer Save-läget som just ska göra det.)
Regeringen av partikel filter kan också vara en bidragande orsak till förhöjd förbrukning på vissa längre resor. Den kan pågå rätt länge om det ä fullt. .. På min xc60 känns det igen på minst 2dl högre förbrukning och att den inte går ner på 0.0 när man släpper på gasen samt att s/s avaktiveras
Det är sant.. och det var troligen det maan1947 råkade ut för eftersom det pågick så länge. 4 mil är ungefär vad min V70 behövde för en regenerering. Ca 20-22 minuter i motorvägsfart.
Att den laddar batteriet under en regenerering är såklart bra.. då bränner den ju ändå lite extra.

Men min borde inte efter bara 100 mil, där den gått mer än hälften på el, kräva en regenerering, utan den milen var nog bara för att ladda upp batteriet. :(
Man vill väl ha lite kräm i batteriet också ifall bilen behöver bli fyrhjulsdriven?
Fast den behöver ju inte ladda upp flera kilometers puredrift på batteriet för det..

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]