Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av upfswe
Hej!

Hämtade ut en ny v60 d4 fwd my16 tidigare i veckan & kom ungefär 5 mil innan den lade av.
Blev bärgning tillbaks till bilhandlaren & det visade sig att det var soppatorsk trots att det var 2 pluppar kvar på bränslemätaren.

Hörde nu från verkstaden att detta var ett känt fel & Volvo jobbar på det. Rekommendationen var att tanka när nivån gick ner till 3 pluppar.
Hade jag blivit informerad om detta innan så hade jag nog inte hämtat ut bilen.

Någon annan som råkat ut för eller hört något om detta?

Får dessutom inte igång Volvo on call när jag ska koppla mitt Volvo id, fastnar på verifieringen. Någon som har tips på detta så vore jag tacksam.
av Mumsmums
5 mil??? Betyder att de lrvererade bilen med ca 3 liter diesel!!!!!! Jag hade INTE sparat på krutet i min kritik mot handlaren. Märkligt också om det är ett känt fel och de inte informerar om det.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej!

Angående Volvo on Call: För att verifieringen ska fungera måste du ha anslutit till bilen via Bluetooth (görs via inställningar i Min Volvo) och så måste förstås telefonens Bluetooth vara på när du gör verifieringen. Fastnade på samma ställe som du innan jag insåg detta.

Vänliga hälsningar
Rolf J
av upfswe
Datarolf skrev:Hej!

Angående Volvo on Call: För att verifieringen ska fungera måste du ha anslutit till bilen via Bluetooth (görs via inställningar i Min Volvo) och så måste förstås telefonens Bluetooth vara på när du gör verifieringen. Fastnade på samma ställe som du innan jag insåg detta.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Ok, mobilen är ansluten via blåtand både som telefon & media. Måste man ställa internet till blåtand i Sensus connect med?
Användarvisningsbild
av Datarolf
Jag anslöt telefonen via inställningarna i Min Volvo där jag valde Bluetooth. Antar att den då anslöt till min Sensus Connect. Försökte sedan att verifiera utan att ha Bluetooth igång på telefonen och då hängde det sig. När jag satte på Bluetooth gick det bra.

Möjligen är det alltså något annat som krånglar i ditt fall, tyvärr.

Vänliga hälsningar

Rolf J
av upfswe
Datarolf skrev:Jag anslöt telefonen via inställningarna i Min Volvo där jag valde Bluetooth. Antar att den då anslöt till min Sensus Connect. Försökte sedan att verifiera utan att ha Bluetooth igång på telefonen och då hängde det sig. När jag satte på Bluetooth gick det bra.

Möjligen är det alltså något annat som krånglar i ditt fall, tyvärr.

Vänliga hälsningar

Rolf J
Tack för tipset.
Ska prova med en annan mobil & se så att det inte är blåtanden på min mobil som avviker från standarden.
av Rudolfs
Mumsmums skrev:5 mil??? Betyder att de lrvererade bilen med ca 3 liter diesel!!!!!! Jag hade INTE sparat på krutet i min kritik mot handlaren. Märkligt också om det är ett känt fel och de inte informerar om det.
"Hämtade ut en ny v60 d4 fwd my16 tidigare i veckan & kom ungefär 5 mil innan den lade av.
Blev bärgning tillbaks till bilhandlaren & det visade sig att det var soppatorsk trots att det var 2 pluppar kvar på bränslemätaren."

Så vitt alla visste var det 2 pluppar på soppa mätaren. Då tankar inte handlaren bilen :)
av upfswe
Rudolfs skrev:
Mumsmums skrev:5 mil??? Betyder att de lrvererade bilen med ca 3 liter diesel!!!!!! Jag hade INTE sparat på krutet i min kritik mot handlaren. Märkligt också om det är ett känt fel och de inte informerar om det.
"Hämtade ut en ny v60 d4 fwd my16 tidigare i veckan & kom ungefär 5 mil innan den lade av.
Blev bärgning tillbaks till bilhandlaren & det visade sig att det var soppatorsk trots att det var 2 pluppar kvar på bränslemätaren."

Så vitt alla visste var det 2 pluppar på soppa mätaren. Då tankar inte handlaren bilen :)
Dom påpekade ett par gånger att jag behövde tanka men att jag skulle klara mig hem i alla fall då jag bor några få km ifrån handlaren.
Undrade varför dom sa det när jag körde iväg då det var 2 pluppar på mätaren.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]