Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalalokki
Ny på forumet och kommer åter igen köra svenskt efter några år med "riskokare" och VW :-)

Verkar som att V60 blir vårt val. Men har flera funderingar på vad man bör välja....
Vi söker en bil för max 160000:-
Vi kör inte mer än ca 1700-1800 mil/år
Gärna lite lull-lull men nån vrålstark maskin behöver vi inte ha.
Det naturliga valet skulle väl vara att söka en T3 med r-design. Men det finns ju en hel uppsjö av beg dieselbilar också. Så min fråga är hur känsliga de här bilarna är för en hel del kortare körning efter kallstart. Min fru tar bilen till jobbet 2-3 ggr/v och kör då bara ca 4 km. Kan det vara skadligt?
personligen så gillar jag gången på dieselkärror. Men man vill ju ha ett så problemfritt bilägande som möjligt, därav min fråga.

Om man nu skulle springa på en diesel, säg t.ex en D2'a. Ska det bytas DFP på den efter ett visst antal mil? Vill minnas att "miljödieseln" på V50'n som va så billig i drift hade en vidrig servicekostnad (som åt upp det man sparat) vid 10000 och 20000 mil.
Vad gäller för denna samt D3 och D4.

Nu köper vi ju beg och får rätta oss efter det som dyker upp. Men behöver nog tips kring om jag helt ska dissa diesel eller hur man ska se på det...
Tacksam för råd :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Nej inget DPF byte på V60.
Kör du el hon några kilometer varvat med nån längre tur så är det ingen fara med motorn.
Jag gillar oxå diesel. Starka på låga varv och går att köras snålt. Plus för dieselvärmaren som kräver lite underhållsladdning av batteriet.

Provkör lite olika motorer och fundera på vilken utrustning du vill ha. Många exemplar är rätt okej utrustade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kanske skall leta upp rätt bil, och inte bry dig så mycket om motorn? Vad jag förstått är det väl en fördel om det är en MY12 eller nyare. En del barnsjukdommar på my11 och motorerna har utvecklats en del till my12.
av Kalalokki
Tack för input...
Brukar vara ganska spontan och inte fundera så mkt före bilköp. Men jä-ar vilken djungel det är. Ska kolla på en T3a i morgon. Är en R-Design. Dock lockar ju diesel och helst då med d-värmare :-)

Nåt annat speciellt att tänka på inför köp av en V60 2011-2012? Kända svagheter?
av Lövet
prahna skrev:Köp med VOC, bilar utan lär enl vissa säljare vara stendöda på andrahandsmarknaden
Vad säljare säger ska du inte förlita dig nämnvärt på. Jag har sålt 3st V60 och en V70 utan VOC och jag fick inte ens frågan om det fanns nångång.

Generellt råder jag TS att köpa T3 eller T4 för varken partikelfilter eller dieselvärmare mår bra av ditt tilltänkta användningssätt.
av Malmstroem
När bilen blir äldre skulle jag tro att VoC till och med minskar värdet på bilen.

Det är tjänstebilsföraren som tar ut bilen som ny som mest uppskattar funktionerna. När bilen blir äldre kommer nog VoC mest att ses som en onödig extra kostnad. Det enda som är verkligen praktiskt -- fjärrstarten av värmaren -- går att lösa på andra, betydligt billigare sätt.

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]