- ons 25 nov 2015, 00:05
#1023628
Ny på forumet och kommer åter igen köra svenskt efter några år med "riskokare" och VW
Verkar som att V60 blir vårt val. Men har flera funderingar på vad man bör välja....
Vi söker en bil för max 160000:-
Vi kör inte mer än ca 1700-1800 mil/år
Gärna lite lull-lull men nån vrålstark maskin behöver vi inte ha.
Det naturliga valet skulle väl vara att söka en T3 med r-design. Men det finns ju en hel uppsjö av beg dieselbilar också. Så min fråga är hur känsliga de här bilarna är för en hel del kortare körning efter kallstart. Min fru tar bilen till jobbet 2-3 ggr/v och kör då bara ca 4 km. Kan det vara skadligt?
personligen så gillar jag gången på dieselkärror. Men man vill ju ha ett så problemfritt bilägande som möjligt, därav min fråga.
Om man nu skulle springa på en diesel, säg t.ex en D2'a. Ska det bytas DFP på den efter ett visst antal mil? Vill minnas att "miljödieseln" på V50'n som va så billig i drift hade en vidrig servicekostnad (som åt upp det man sparat) vid 10000 och 20000 mil.
Vad gäller för denna samt D3 och D4.
Nu köper vi ju beg och får rätta oss efter det som dyker upp. Men behöver nog tips kring om jag helt ska dissa diesel eller hur man ska se på det...
Tacksam för råd

Verkar som att V60 blir vårt val. Men har flera funderingar på vad man bör välja....
Vi söker en bil för max 160000:-
Vi kör inte mer än ca 1700-1800 mil/år
Gärna lite lull-lull men nån vrålstark maskin behöver vi inte ha.
Det naturliga valet skulle väl vara att söka en T3 med r-design. Men det finns ju en hel uppsjö av beg dieselbilar också. Så min fråga är hur känsliga de här bilarna är för en hel del kortare körning efter kallstart. Min fru tar bilen till jobbet 2-3 ggr/v och kör då bara ca 4 km. Kan det vara skadligt?
personligen så gillar jag gången på dieselkärror. Men man vill ju ha ett så problemfritt bilägande som möjligt, därav min fråga.
Om man nu skulle springa på en diesel, säg t.ex en D2'a. Ska det bytas DFP på den efter ett visst antal mil? Vill minnas att "miljödieseln" på V50'n som va så billig i drift hade en vidrig servicekostnad (som åt upp det man sparat) vid 10000 och 20000 mil.
Vad gäller för denna samt D3 och D4.
Nu köper vi ju beg och får rätta oss efter det som dyker upp. Men behöver nog tips kring om jag helt ska dissa diesel eller hur man ska se på det...
Tacksam för råd
