Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YngveL
Hej,

Har nu haft min T5á i snart ett år och är besviken på hur mycket bränsle den tar. Jag har kört 1.600 mil och mätt både via färddator och genom att räkna ut medelförbrukning. Ritade ihop en liten tabell innan jag lämnade in den för kontroll just av varför den förbrukar så mycket mera än vad den borde. Har också läst test av exakt samma bil av en motorsite och deras värden var aningen högre än Volvo värden men max 0,5 dl milen.
Så varför min drar så mycket mera verkar inte hellre Volvo klura ut men jag undrar om det finns någon/några som har erfarenhet av vad
en T5 förbrukar. Hur jag än kör går det inte komma under 0,70 även om man ligger på E4 mellan 70-110 med farthållare och i blandad körning ligger den hela tiden mellan 0,86 och drygt 0,90. Så även om man lägger på Volvos siffror en del så ligger jag ändå flera deciliter högre, kör jag 2.000 mil på ett år så handlar dem om runt 6.000 kr i runda slängar. Innan jag tog denna bil så valde jag mellan T4 och T5, både säljare och verkstad på Volvo sa att nya T5án skulle dra mindre än den gamla T4án. Snacka om att bli lurad, den låg på medelförbrukningen 0,72 på drygt 5.000 mil. Så, någon som känner igen problemet eller finns det några som har en T5 som ligger bättre till.
  • Landsväg enl. Volvo 4,9 l/100km, Enl. Färddator 7,4 l/100km, Enl. uppmätning tank 7,2 l/100 km (65 mil)
    Blandad körning enl. Volvo 6,2 l/100km, Enl. Färddator 8,9 l/100km, Enl. uppmätning tank 8,7 l/100km
    Blandad körning (mätning 2) Enl. Färddator 8,2 l/100km, Enl. uppmätning tank 8,7 l/100km
    Blandad körning (mätning 3) efter Volvo gått igenom den. Enligt färddator 9,0 l/100 km, Enl. uppmätning tank 9,1 l/100 km (56 mil)
Mvh/Yngve
Användarvisningsbild
av TommyP86
Min v60 har ett snitt på 0,7-0,8 (minns inte exakt) efter 3000 mil ungefär.
Deklarerat på landsväg är bara att glömma, om man kör såförsiktigt det bara går KANSKE man når ner till 0,5x på 4 reservhjul typ.
Min gick ner en del efter ett tag, minns inte exakt när dock.
Har stora sommarhjul 235/40-19 och tungrullade vinterhjul 215/50-17.
Kom från en T4F automat innan, dock v70. Förbrukningen är ungefär densamma men det är väldigt stor skillnad på effekt så jag är nöjd.
Tung bil kostar energi.
Men jag är supernöjd iaf. Inte länge sen som man fick köra som en söndag på väg till kyrkan för att komma under litern med 250hk och automat, nu snittar jag bättre än alla gamla dieslar jag haft...
Min d4 AWD ska ligga på 0.59, Jag ligger på 0.69. Men allting handlar ju om hur man kör. Jag kör hyffsat aggresivt på gaspedalen. Åker nog den perfekta blandade cykeln varje dag.

Du gasar inte mer för att du har en större motor kanske?
Hej,

Ibland gasar man ju, lite kul är det ju med lite ha att köra med. Men jag har lagt mig vinn om att verkligen köra lugnt och lagligt just för att se hur förbrukningen påverkas, så det gånger jag mäter då är det inget gasa alls så att säga.
Hade det inte varit för att Volvo sagt och visat att den skulle dra lite mindre eller lika som den gamla T4án kanske jag inte funderat lika mycket. Men jag kan ju konstatera att färddatorn är hyfsat rättvisande i alla fall och den säger efter drygt 1.500 mil att medelförbrukningen ligger på närmare 0,90 och nog är det för långt ifrån Volvos siffror på drygt 0,62.

// Yngve
Yngve tyvärr så tar biltillverkarna fram dessa siffror i såkallade vindtunnlar på rullar och ej i verklig miljö därav omöjligt komma ner till dessa siffror på egen hand!
Jag brukar köra min MY16 V40 T5 CE Polestar (19") i ECO-läget mest. Kör i princip bara stadskörning och motorväg. Brukar ligga på ca 0.7l/mil i snitt. Det lägsta jag haft på motorvägskörning 20 mil med snitt på ca 115km/h var 0.63 (uppmätt).

Har kört några turer på landsväg och ligger jag på ca 80km/h visar förbrukningen ca 0.5-0.55l/mil.

Har vägt bilen och med mig i och halv tank vägde den runt 1500kg.
Jag kör på 95 oktan.

Är medveten att tillverkarnas siffror inte är rättvisande, men jag tycker i detta fall det skiljer för mycket så att säga. Den förra bilen en 2012 S60 T4 skilde det mellan Volvos siffror och verkligheten cirka 0,06, den här skiljer det 0,25-0,30.
YngveL skrev:Jag kör på 95 oktan.

Är medveten att tillverkarnas siffror inte är rättvisande, men jag tycker i detta fall det skiljer för mycket så att säga. Den förra bilen en 2012 S60 T4 skilde det mellan Volvos siffror och verkligheten cirka 0,06, den här skiljer det 0,25-0,30.
prova gå upp i oktan o se vad som händer!

har bojkottat 95an sen jag hämta ut bilen

Bromsslangar ska inte utsättas för direk[…]

Nu har jag hämtat bilen. Bilen har INTE st&ou[…]

760 tändningslås?

Ja, men prova först att mäta om du f&ari[…]

Hej, står rätt klart att det inte g&ari[…]