Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Carl1
Hej alla glada! Jag har haft femtioelva volvobilar hittils i mitt 32 åriga liv. Häromdagen köpte jag en V60 D2 med powershift MY-13 med 10.000 mil på mätaren, servad regelbundet på verkstad (varje 2000 mil). En sak med just denna bil som förvånade mig är förbrukningen. På landsväg är den snål som faan inget snack om det, men i stadskörning är den törstig som faan, är inte det konstigt? Jag pratar om en medelstor stad med ganska få rödljusen och lugn körning och lugn trafik, dvs ingen "kökörning". Med törstig som faan menar jag att det är oerhört svårt att komma under 0,9. Jag hade en V50 D2 för ett par år sedan som jag kanade runt på 0,6 i samma stadstrafik. Kan det bero på powershiftlådan? Den typen av låda borde väl dock inte påverka förbrukningen så mycket?

Eller så drar helt enkelt en sådan bil med motor och låda 0,9 i stadstrafik. Egentligen struntar jag i vilket men min XC70 D4 awd körde jag snålare vilket känns märkligt.

Kan en motoroptimering vara något? Kanske lådan växlar annorlunda med mer kraft. Jag borde med facit i hand köpt en D3 eller D4 med den 8-stegade lådan men nu står åbäket på uppfarten så det är inte aktuellt.

Betänkligheter mottages tacksamt =)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Varför skrika i rubriken?
av Lövet
Hur har du mätt? Färddatorn är inte nämnvärt exakt, du behöver mäta en hel tank för att få bättre exakthet. Tankade liter / körda mil = riktig förbrukning.
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]