Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robot
Någon som vet om t.ex. Biltemas garagedomkraft funkar att byta däck på en XC60? Tänker mest på vilken höjd domkraften bör klara och ifall det är tillräckligt.
Användarvisningsbild
av Perra83
En domkraft går i värsta fall att palla upp lite.
Jag har får börja använda en liten domkraft igen med liten lyftplatta. Den lyfter inte högt men passar precis på plåtkanten (lyftpunkten) utan att skada all plast runtomkring.
av toast
Jag tyckte det kändes alldeles för högt med en från Jula. Använde orginalet istället. Garagedomkraften passade bättre på vår Renault Clio :-)
av mikebike
Jag köpte en "medeldyr" från Jula och den funkade.
Clas Ohlsons räckte inte till, trots att det var en SUV på förpackningen.
av Malmstroem
Biltema har flera garagedomkrafter. Tar du någon av de minsta så finns det en risk att du behöver palla upp den eller lägga emellan för att få det att fungera bra. De som är lite större fungerar utan problem.

Jag använder själv en garagedomkraft när jag byter hjul på min XC70. Den är av "mellanmodell" och lyfter ca 38 cm. Det räcker.
av Robot
På vår V70 och våra Volvo dessförinnan bytte jag alltid med den medskickade domkraften men det är ju lite lättare med en redig garagedomkraft..
av mikebike
Robot skrev:På vår V70 och våra Volvo dessförinnan bytte jag alltid med den medskickade domkraften men det är ju lite lättare med en redig garagedomkraft..
Ja, jag har också använt originaldomkraften i alla år, och det främsta argumentet var att jag måste bära upp hjul och ev. garagedomkraft från källaren. Till slut gav jag dock upp och köpte en garagedomkraft vilket jag inte ångrar.
av petegbg
Under pågående däckbytet har jag tagit en paus. Använder original domkraften och den fungerar bra, men det är en ogenomtänkt konstruktion. Det tar lika lång tid att veva upp och ner bilen som det tar att byta däcket. På min förra bilen kunde man liksom snurra veven och det gick då betydligt snabbare. Så den kan Volvo se över om dom är intresserade av det, är ju lätt att ändra på en sådan detalj.

Sedan upptäckte jag en annan bristfällig detalj, låsmuttern ! Spåret som är själva "låsningen" är alldeles för grunt. Man kan lätt slinta när man lossar och drar åt och det vill man ju undvika. Så se upp, var försiktiga. Det är en Volvo original mutter.
av Halvmas
mikebike skrev:
Robot skrev:På vår V70 och våra Volvo dessförinnan bytte jag alltid med den medskickade domkraften men det är ju lite lättare med en redig garagedomkraft..
Ja, jag har också använt originaldomkraften i alla år, och det främsta argumentet var att jag måste bära upp hjul och ev. garagedomkraft från källaren. Till slut gav jag dock upp och köpte en garagedomkraft vilket jag inte ångrar.
Tänk på att originaldomkraften inte är tänkt för flitigt användande utan är endast tänkt att användas i nödsituationer. En garagedomkraft är att föredra alla dagar i veckan då den dessutom är betydligt stabilare och säkrare. Man får det man betalar för och de billigaste domkrafterna brukar inte hålla tryck efter ett par år utan börjar då sjunka långsamt.

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]