Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Neutral
Hej gott folk!

Jag är ny här så jag ska gå rakt på sak med min S60 MY12 D3 Polestar.

Jag har köpt bilen av en handlare i Linköping i september i år och efter köpet gick allt som smör. Till mina problem i dagsläget, bilen sen oktober månad har läckt in diesellukt i kupén under en längre tid. Än idag kvarstår mitt problem angående den diesellukten. Jag har haft bilen inne på undersökning och de har trycksatt hela systemet och han hittade ingenting??? Jag får fortfarande in diesellukt i kupén och det är hemskt alltså. Mest luktar det när bilen går in i DrivE läget vid tex köer/rödljus. Först känner man lite men sen när man tänder motorn igen för att rulla så väller det in diesellukt via ACn? Måste ha på knappen för återcirkulation av luft hela tiden (dåligt). Detta problem fanns inte när väl köpte den. Andra problemet hände idag på macken när jag skulle ta ut pengar haha. Stänger av bilen sätter på parkeringsbromsen, tar ut pengar sätter mig i bilen och startar den. När jag släpper på handbromsen så fortsätter P lampan i brädan att blinka konstant. Jag trycker lite på gasen för att rulla och hör hur ett av bakdäcken drar i marken. Sätter på bromsen igen funkar som vanligt, släpper den samma sak igen. Vänster däck släpper låset men höger sitter fast, värt att notera va att jag hade smällt på dubbdäck så ville inte få uppmärksamhet så mycket men det fick jag ändå när jag försökte dra på bilen. Vad kan detta vara för problem både med diesellukten och Ebromsen??

Mvh,
En glad men samtidigt ledsen Volvo ägare /Neutral
Användarvisningsbild
av Zanders
Pratar vi dieselavgaser eller diesellukt från oförbränt diesel? Är det avgaser så är det garanterat från värmaren. Den går igång automatiskt under ca 5(?) grader tror jag. P-bromsen låter som något kärvar, borde ligga en felkod men någon som har bättre koll får hjälpa dig där.
av Neutral
Jag vet inte hur du vill att jag ska svara med diesellukten, för det är första gången jag känner detta från en Volvo. Farsan har XC60 MY11 D3AWD och där känner jag ingenting. Fått höra från Bilia verkstäder att det är ca 5 grader som gäller också?? Till P-bromsen, fick bärga bilen till verkstaden vilket sög något bra mycket. Fick samtal idag och mekanikern säger att elmotorn(???) i bromsoket hade dött/lagt av så de har beställt ett nytt och byter på måndag. Finns det risk för den vänstra att dö också? De sa att de hade haft inne ett fall tidigare av detta slag. Sist men inte minst, jag har garanti på bilen? Täcks detta problem (pbroms) av garantin??? http://www.bilexpertenhbg.se/EURO-100-Garanti.pdf

Mvh,
Neutral
av JohanO2
Lånar tråden lite. Jag har också en kraftig diesellukt (diesel som förbränts dåligt). Misstänker att det är dieselvärmaren som luktar. Bilia har sagt att den ska lukta de första gångerna då den bränns ur, men nu har jag haft igång den 20 gånger hittills iår - fortfarande samma lukt varje gång. Luktar även när den går igång av sig självt. Kanske är samma typ av lukt som TS känner?
Om det nu är dieselvärmaren som luktar, är det verkligen normalt att den luktar illa även fast den använts ett bra tag nu?
av Neutral
Håller med Johan, har också använt den runt 15-20 gånger redan i år på morgonen och dom har sagt samma sak. Frågan är om dieselvärmaren (behållaren) måste tömmas om den är full??
av V60Crosscountry
Har samma bekymmer. Frågan är om dieselvärmare från en viss tillverkare luktar mer än andra? Sitter väl både värmare från Webasto och några andra märken i olika Volvomodeller om jag minns rätt.
av mikebike
Jag sålde min XC60 p.g.a. avgaslukten, jag satte ut den på Blocket samma kväll som den varit på ett Webastocenter för "justering".
Användarvisningsbild
av EjS
Dieselvärmare luktar även om de bränner ok. Fanns en åtgärd med förlängd avgasrör på xc60.

Om den startar ofta och går kort tid kan diesel komma ut i isoleringen runt avgasröret och lukta /röka varje gång röret blir varmt.

Det är bara att elda på tills isoleringen blir torr igen.
av mikebike
EjS skrev:Fanns en åtgärd med förlängd avgasrör på xc60.
Det botar inte stanken. Alls. Det röret är bara ett par decimeter, det skulle behöva gå till bakre stötfångaren.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tycker att avgaserna ifrån dieselvärmaren luktar väldigt gott nästan lite båt diesel varning. :wink:
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]