Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rejnert
Hej!
köpte en v60 d5 awd av en handlare tidigare i år. Efter en tid uppmärksammades ett vinande ljud, ett vindtjut som är direkt beroende av hastigheten samt blåst/drag utifrån. Ljudet uppkommer endast över 100 kmh/h för att sedan öka i styrka. Låter ungefär som en svag visselpipa.
Ljudet minskar då speglarna fälls in under högre fart, vid låg hastighet försvinner det helt. En annan viktig detalj är att tjutet ej uppkommer då bilen är blöt (efter tvätt eller efter en tid i regn).
Jag började med att tejpa speglarna samt spegelfoten utan resultat. Testade även att tejpa påsar över båda speglarna även då fanns ljudet kvar.
Av en slump tejpade jag över en springa i karossen, mellan skärm och a-stolpe passagerarsida (se bild), då försvann det!
Har tid på bilia tidigt imorn och är osäker på hur jag skall gå tillväga. Fram tills nu har jag varit övertygad om att det handlat om speglarna/spegelfoten då andra haft problem i det området.

Min fråga till er är: Har någon annan haft problem från samma ställe? tror ni det finns lämpliga lister att skära till och montera själv?

tack på förhand!
mvh rejnert
Bilagor
otejpad skarv.jpg
otejpad skarv.jpg (19.02 KiB) Visad 579 gånger
tejpad skarv.jpg
tejpad skarv.jpg (46 KiB) Visad 586 gånger
av III
Tror inte det blir några problem om du visar och förklarar var du tejpat när det försvinner. Lycka till
av Luthor
Har själv exakt samma fenomen på min V60, har inte provat att tejpa över nämnda ställe men det vore väldigt intressant att få veta vad verkstaden säger om det hela. Återkoppla gärna...

/Lasse
av rejnert
Intressant att fler lider av samma problem, hoppas det löser sig även för er! Avbokade verkstaden imorse, det som gäller nu är att köra ett par veckor med tejpvarianten för att vara helt hundra. Kommer pressa ner lite olika lister och se om det kan vara något alternativ till lösning.
Återkommer när läget förändrats!
Användarvisningsbild
av x74
Äntligen :lol: eller inte
Liknande problem på min v60 -14 , har vindtjut i hastigheter mellan 80-95 varken under eller över det, ingen skillnad att fälla speglar, tog upp det med verkstan bilia, 2 av verkstads personalen har åkt med i bilen, och när jag påtala att nu tjuter det rätt högt men ingen av de hörde vindbruset(jag var med i bilen båda ggrna?! hehe så jag fick åka därifrån utan åtgärd :shock: , och tänkte att det är som vanligt att jag måste fel söka själv, men har inte kommit så långt mer än att har lagt in tejpen i bilen :D
Fast det är ju själva fan för en bil för 350k :-(O)
Användarvisningsbild
av Perra83
Har fått ett piip jag med nu senaste månaden. Blir ingen skillnad om ja fäller in backspeglarna. Ska se över alla lister.
av EvenSteven
Känns faktiskt aningen bättre när man läser att andra har samma problem. Bilen känns ju tyst och välbyggd för övrigt så det är ju tråkigt att man ska behöva störa sig på ett vinande ljud så snart man åker upp på motorvägen.

Som någon skrev: Det är ju ändå en bil för över 350000kr.
Användarvisningsbild
av x74
EvenSteven skrev:Känns faktiskt aningen bättre när man läser att andra har samma problem. Bilen känns ju tyst och välbyggd för övrigt så det är ju tråkigt att man ska behöva störa sig på ett vinande ljud så snart man åker upp på motorvägen.

Som någon skrev: Det är ju ändå en bil för över 350000kr.
Speciellt när verkstan varken hör det eller känner vid problemet :shock: :shock: :shock: :-(O)
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]