Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla! Jag har nyss bytt till vinterdäck. Hakka 8 235 45 17. Kör en V60 D6 och enligt Volvo får det inte sitta annan dimension än denna så då fick det bli dessa däck. Tänk detta scenario: farthållaren på 80 km/h, kommer in på en sträcka med 50 km/h så jag kopplar ur farthållaren och rullar. Det blir 80 igen så jag trycker på knappen för att återta senast lagrade hastigheten på farthållaren. Nu accelererar bilen ganska fort. Den nyttjar nästan all kraft i elmotorn, och det är då det knepiga händer. Farthållaren kopplas ur då antispinnsystemet går in. Varför?? Det är torrt på vägen och ca fem grader varmt. Borde det inte vara bättre bett i däcken än så? Och, varför ska bilen gasa så mycket för att komma upp i fart? När jag gasar själv blir det sällan så häftigt ( iaf inte utan Power-läget...).
Några spännande kommentarer?
Det är rätt kass grepp med nya vinterdäck på varm asfalt, känns normalt skulle jag säga.

Det som förvånar mig är att den "så kallade" awd'n låter detta hända, det säger en del om hur kass den här typen av awd är.
Det här är ett vanligt problem på BMW. Bilen spinner inte, hur kan du tro det?

Men när det är varmt och däcken är nya så är gummit så mjukt att klackarna på däcket viker sig vid gaspådrag och lurar antispinnsystemet till att tro att hjulet saknar fäste.

Jag hade problemet på en 320d för några år sen. Mina två senaste BMW har haft xDrive (4wd) och inte haft problemet alls.

Mitt antagande är att man antispinn är satt att vara väldigt känsligt på bilar som driver på bakhjulet.
Verdi skrev:Det här är ett vanligt problem på BMW. Bilen spinner inte, hur kan du tro det?

Men när det är varmt och däcken är nya så är gummit så mjukt att klackarna på däcket viker sig vid gaspådrag och lurar antispinnsystemet till att tro att hjulet saknar fäste.

Jag hade problemet på en 320d för några år sen. Mina två senaste BMW har haft xDrive (4wd) och inte haft problemet alls.

Mitt antagande är att man antispinn är satt att vara väldigt känsligt på bilar som driver på bakhjulet.
Japp. Drivhjul har alltid lite slirning när dom driver, mera under acceleration. Bara någon %. Vinterdäck är mjukare och som skrivs ovan så pga mjukare gummi vrider sig gummiklackarna mera än på sommardäcken. Detta kan bilen uppfatta som slirning. Jag vill minnas att bakhjulsdrivna bilar tycker att antispinn ska gå in vid ca 2 % slirning medans framhjulsdrivna bilar accepterar i runda slängar 5 % slirning innan bilen anser att den spinner. Skillnaden beror på att man vill bibehålla stabiliteten på bakhjulsdrivna bilar. Jag gissar att det är detta som blir problem för dig. Volvo har nog ställt antispinnen lite för tufft. Du borde inte vara ensam om detta. Hör om det finns programuppdatering.
Väcker den här då jag också har problem med exakt samma sak. En V60 D5 TE (hybrid) där jag med eldrift och just det scenarion där farthållaren själv accelererar (det är inget supersnabbt drag och det händer på torr och fin väg!) så blinkar ETC och stänger av farthållaren. Störande. Var inne och läste felkoder idag men inget angående det... Kanske man ska testa att öka till maxtryck i däcken? Ligger på ca 2.9bar nu, ska köra upp det till 3.2 och se om det kvarstår..

Eller har du löst det på annat sätt?
marwi skrev:Det händer bara när jag tvingat till el. Alltså när bilen bara är bakhjulsdriven. När den bara driver fram eller med alla fyra uppstår de aldrig.
Är inte detta en effekt av just elmotorns kraftiga vridmoment (en elmotor har väl i princip maxvrid redan från noll varv) och att det blir lite av-på effekt när den ska accelerera?
Lite trist är det allt. Kontaktade min lokala handlare där jag köpt däcken och fick till svar att Hakka 8 är hala i början. Känns ju bra att man köpt hala vinterdäck... Har dessutom skrivit på Nokias hemsida men inte hört något därifrån.
Utan att vara hundra. Läs min tråd en bit upp. Tror inte det är fel på vare sig däck eller bil. Bara för hårt styrt antispinn. Gnäll hos Volvo. De borde få effekt att dom utvecklar en modifierad programvara som tillåter lite mera sliring så inte antispinn reagerar på mjuka däck.
Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots a[…]

Atomat

huvudbromscylinder kass?

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Upptäckte en kväll att ett handtag inte […]

12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]