Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av orrbygrabb
Är det någon som har privatleasing på en V60 / XC60?

Jag har tittat på volvos hemsida men har aldrig sett någon spec jag kan tänka mej så jag gick in på Helmia Karlstad och kollade vad det kan kosta med en bil i 350-400K klassen.

Spec:
V60 T5 Automat Summum
Metalliclack
Sportstolar
Driversupport
Klimatpaket
Serviceavtal
Försäkring
6000 mil / 3år
Summa 5901:- mån

Låter dyrt men jag kollade över mina bilköp över en 10års period så då hamnar jag vid ca 5000-5500:- (skatt ej med för det ingår inte vid leasing) / mån med:
Amortering / Ränta
Försäkring
Service
Däck
Ytterligare reparationer

Och då har jag aldrig köpt en ny bil utan alltid köpt en som är ca 18-24 mån gammal och haft den i ca 3-4 år.

Ett plus är att jag har en bil som de tar i inbyte och då får jag lös ca 100.000:- i kapital som jag idag har låst i den bil jag äger idag. Men vad gör jag med de? Jag kan ju inte spendera de hur som helst för tar jag en leasingbil idag och vill köpa en bil om 3år så måste jag ju ha de till kontantinsats, ska man investera i fond/aktie under 3år eller hur länge man nu vill ha leasing, kanske resten av livet?

Svåra val, någon som är insatt?

Jag vet att det vore nog bättre att ev köpe en ny / nästan ny är bättre men med mina 15 års bilköp så har jag aldrig haft en bra bil, allt har hänt mej, vattenpump efter ca 4500 mil på Audi A6, kamkedjebyte vid 10.000 mil på A6 (50.000:-),alla möjliga fel på diverse bilar och då är det inte reparationer på små summor som under 5000:- utan vi ligger i ca 10-15000:- vid illa valda tillfällen, någon goodwill har jag fått ibland men inte så att det hjälper alltid.

Så att ha en fast mån kostnad som man vet inte stiger och man får köra en helt ny bil kanske vore något, vad tror ni?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Jag lånade till delar av kontantinsatsen förutom det stora lånet För mig skillde det ändå över 1000:- i månadskostnad, dvs billigare månadskostnad med banklånet i mitt fall. Då amorterar jag tillräckligt mycket för att för att klara av en 50% värdeminskning om 3 år.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Köp en typ 8 -12 månader gammal demobil med max 1000 mil på mätaren hos en volvoåf, teckna volvia och köp den med bilfinans genom din bank istället för handlaren (skitdålig ränta hos handlaren)
Då har du typ 3ish procentig ränta, maskinskadegaranti till 15000 mil, över ett års nybilsgaranti, vagnskadegaranti(=behöver bara halvförsäkring)
Och så slipper du rullande renovering.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur har du räknat med värdeförändringen på tidigare bilar? Du verkar räknat amorteringen.. men då måste du ju sen ta bort den del du "överamorterat". Alltså den del du får tillbaka vid försäljning... För att få rättvisa jämförelsesiffror bör du räkna med räntan, men inte amorteringen. Sen ta köp-priset minus säljpriset och slå ut det på antal månader du ägt den.

Jag har svårt att se att privatleasing ska kunna bli billigare än att köpa.
Användarvisningsbild
av Perra83
Har ex. Swedbank bättre ränta på blancolån än Volvohandlare?

Vi ska låna minst 50000kr nu när vi beställer ny. För 99kr extra i månaden ingår service i tre år och ja tror även att försäkring ingick.
av orrbygrabb
joel80 skrev:Hur har du räknat med värdeförändringen på tidigare bilar? Du verkar räknat amorteringen.. men då måste du ju sen ta bort den del du "överamorterat". Alltså den del du får tillbaka vid försäljning... För att få rättvisa jämförelsesiffror bör du räkna med räntan, men inte amorteringen. Sen ta köp-priset minus säljpriset och slå ut det på antal månader du ägt den.

Jag har svårt att se att privatleasing ska kunna bli billigare än att köpa.
Jo jag har räknat med värdeminskning så med amortering menar jag igentligen den genomsnittliga månadskostnaden för hela värdeminskningen.

Men ju mer jag kollar så verkar det bättre med billån.

Bilköp är ju ändå den sämsta affär man gör, så jag får sätta mej vid Excel någon timme :-)
av Tjocken
orrbygrabb skrev:Är det någon som har privatleasing på en V60 / XC60?

Jag har tittat på volvos hemsida men har aldrig sett någon spec jag kan tänka mej så jag gick in på Helmia Karlstad och kollade vad det kan kosta med en bil i 350-400K klassen.

Spec:
V60 T5 Automat Summum
Metalliclack
Sportstolar
Driversupport
Klimatpaket
Serviceavtal
Försäkring
6000 mil / 3år
Summa 5901:- mån

Låter dyrt men jag kollade över mina bilköp över en 10års period så då hamnar jag vid ca 5000-5500:- (skatt ej med för det ingår inte vid leasing) / mån med:
Amortering / Ränta
Försäkring
Service
Däck
Ytterligare reparationer

Och då har jag aldrig köpt en ny bil utan alltid köpt en som är ca 18-24 mån gammal och haft den i ca 3-4 år.

Ett plus är att jag har en bil som de tar i inbyte och då får jag lös ca 100.000:- i kapital som jag idag har låst i den bil jag äger idag. Men vad gör jag med de? Jag kan ju inte spendera de hur som helst för tar jag en leasingbil idag och vill köpa en bil om 3år så måste jag ju ha de till kontantinsats, ska man investera i fond/aktie under 3år eller hur länge man nu vill ha leasing, kanske resten av livet?

Svåra val, någon som är insatt?

Jag vet att det vore nog bättre att ev köpe en ny / nästan ny är bättre men med mina 15 års bilköp så har jag aldrig haft en bra bil, allt har hänt mej, vattenpump efter ca 4500 mil på Audi A6, kamkedjebyte vid 10.000 mil på A6 (50.000:-),alla möjliga fel på diverse bilar och då är det inte reparationer på små summor som under 5000:- utan vi ligger i ca 10-15000:- vid illa valda tillfällen, någon goodwill har jag fått ibland men inte så att det hjälper alltid.

Så att ha en fast mån kostnad som man vet inte stiger och man får köra en helt ny bil kanske vore något, vad tror ni?
För det första lät det väldigt dyrt måste jag säga. Jag har min nuvarande v60 d4 AWD oceanrace be PRO, men Voc paketet på privatleasing. Betalade 5468 senaste månaden. Visserligen saknar jag driver support, och sportstolar som du har som tillval nu. Men känns dyrt.
Håller på att prata med min säljare om en xc60 till frugan, t5 R-design med Voc och BE, vi ligger just nu på en månadskostnad på 5300 ish. Men det är inte färdigt än på långa vägar då han inte fick in rätt siffror i datorn sist jag va där. Och jag skulle tro att jag kommer kunna uppgradera den till en be PRO och gå ner någon hundring i månadskostnad.
Alla dessa kostnader är inklusive allt, försäkring, service och vinterdäck. Och utan kontantinsats. Jag har snart min tredje bil på privatleasing levererad, får en v60cc i slutet på denna månad oxå. Sen så hoppas jag att det blir affär med xc60 oxå.
V60cc blev kostnaden 4498 i månaden inklusive allt, men den avstod jag en del utrustning i för den kommer bara bli en ren pendlarbil och då behövs inte så mycket finesser. Så där fick förnuftet tala lite.. Men det är d4 AWD momentum be med Voc.

Jag har varit supernöjd med att ha mina bilar på privatleasing. Dels för jag har lyckats byta bil ofta och inte fått betala en massa extra när jag lämnat iväg bilarna igen. Har inte haft någon bil längre än 18 månader, men haft avtal på 36 månader. Men sen lyckas man nog inte alltid få till såna bra affärer med sina säljare.

Det är alltid bra att räkna igenom allt som man gör, och ta in många offerter. Just nu är det ju gratis Voc paket till typ alla bilar och det gör ju en del i priset, kolla oxå så det står så i din offert och sånt. Lusläs Volvos hemsida på erbjudanden och titta så att dom använder rätt priser innan rabatten oxå. Många småknep som vissa använder för att tjäna några hundralappar till och som kunden inte direkt upptäcker.

Jag har ingen aning om vad du skulle kunna göra med dina 100k som blir över, lev livet för dom! Nej men smart att investera dom kanske, jag kommer nog ha mina bilar på privatleasing bra tag framöver, men man vet ju aldrig vad som händer. Jag gillar det skarpt och rekommenderar det till många. Sen finns det alltid olika infallsvinklar på det och att det inte alltid är det billigaste alternativet och så, men jag tycker det är grymt smidigt och bra. Plus att jag har chansen att byta så ofta. Nu när min v60cc levereras så är det min tredje fabriksnya bil på 2 år....
av Exquattro
Kanske är Volvo hyggliga vid återlämnandet av privatleasingbilar men jag har hört talas om de som kommit tillbaka med andra märken och blivit skinnade pga någon skada, halvdåliga däck eller annat som inbytaren har tagit gruvligt betalt för att rätta till. Det är väl också väldigt dyrt med övermil. Det gäller att ha bra koll på vad avtalen säger vad jag har hört. Enligt en säljare (Toyota) jag diskuterade detta med för en tid sedan så sa han att det var svårt att få ihop kalkylen om man inte bodde i ett område där det är väldigt dyrt att försäkra bilen.

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?

Mest troligt kärvande bromsok. Smörj gl[…]

En fråga till. Innan Jag byter panel, tä[…]