Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Har nu använt min V60 My15 T5 i ett år och kör frugans V60 MY12 D3 så upplever jag styrningen som som riktigt tungstyrd? Och vad jag förstår så har MY12 "helhydraulisk" servostyrning och MY15 "elektrohydraulisk" Men ändå, jag minns inte att styrningen var så tung på min g:a MY12:a? Kan något vara fel? Luftrycket i däcken är OK.
Några tips eller erfarenheter, och vår MY12 har "standardstyrning" ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
-
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av LJN
Japp, oljenivå OK. Bilen är fullservad varje år av Rejmes. Fråga, finns det någon inställning för servoverkan som på vår bil kan vara för lågt ställd? Eller är det fasta ventil/strypningar för oljetrycket till servot?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Det bör inte vara någon skillnad mellan hydralisk och elektrohydralisk . Jag har en T3:a hydralisk styrning men med progressiv hastighetsberoende servo. Kan det vara så att du har detta? Samt att den är inställld på trögast?
av S80-04
Har själv en XC60 D4 AWD OR -15 med standardservo och tycker också att den är tungstyrd. Mest märks det när man kör rakt och parerar emot väglutningen. Servon tar inte i utan man måste hålla emot tämligen hårt. Beställde tid hos försäljaren för kontroll. Undrar (hoppas att) om styrservon går att programmera, hittade en tråd om ämnet i en annan diskussion. Där beskrivs problemet ungefär lika som jag har det med min bil. Länk till den:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=38&t=24944
av x020377
Vi är I exakt samma läge hemma, sambon tog over min MY12 när jag fick ny tjänstebil MY15.
När jag efter ett tag i min nya en dag tog hennes bil, så reagerade jag just på hur trög styrningen kändes, något som jag alltså inte reagerat över under de tre år jag själv kört bilen.

Jag tror det bara är "works as designed" och att det är väldigt lätt att vänja sig med saker och ting, speciell när det ändrar sig till det bättre
Användarvisningsbild
av Rillee
Kör själv en s60 d4 vea men när jag kör min fars v70 d4 awd så har jag regerat på hur trög hans bil är i styrningen men efter några minuter så tänker man inte på det
av LJN
Ja, det är nog som ni flera har upptäckt. Volvo har på senare årsmodeller lagt på lite mer servoverkan vid rattrörelser. Skiftade till vinterdäck igår och då blev styrningen lite lättare :)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Ja detta var ju intressant. Innan jag bestämde mig för bil så provade jag en D4:a och en T3:a. D4:an hade elektrohydralisk styrservo, T3:an hydraulisk (är (MY15). Jag frågade nämligen säljaren om det är någon skillnad men det skulle det absolut inte vara. Enda fördelen med elektrohydraliska var integrationen med övriga system som ex Driver support etc. Jag upplevde inte heller själv att det var någon skillnad. Kan det vara så att man gjort samtliga servos lättare på senare år? Dvs både elektrohydralisk och vanlig? Jag har dock progressiv hastighetsberoende styrservo på min T3:a (MY15 som inte har electrohydralisk som jag förstår?) och är sjukt nöjd att jag valde till det. På lättaste rattar jag bilen med lillfingret. Betydligt lättare än båda dom jag provade.

Jag kör medium med vinterdäck samt lättaste servon med 18" hjulen. Kommer välja detta igen.
230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]