Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TureMagnusson
Jag känner mig lurad och besviken på den Sensus Navigation som finns i min V60 2015.

I sin information säger Volvo att kartorna ska uppdateras ungefär två gånger per år. Senaste "uppdateringen" gjordes tillgänglig den 22 april 2015 men kartinformationen däri var inte alls ny utan är från tredje kvartalet 2014. Det händer därför ofta att systemet navigerar fel eller tror att jag kör ute i skogen trots att jag kör på vägar som fanns redan sommaren 2014.

Riktigt tråkigt att en navigator som annars fungerar bra ska kännas så bristfällig bara för att Volvo inte kan tillhandahålla de uppdateringar jag har anledning att förvänta mig. Hade jag vetat detta vid köpet så hade jag sannolikt valt en billigare och bättre GPS-lösning.
av mattiasv60
Om du känner dig så lurad och besviken tycker jag du skall vända dig till den handlaren du köpte bilen av och förklara det. Kanske feedback till Volvo kan ändra på det?
Att gnälla på ett forum kommer inte få vare sig dig nöjdare eller Volvo en chans att få reda på ditt missnöje.
Tillräckligt mycket negativ feedback på navigationen kanske kan få Volvo att tänka om ang sin valda lösning?

/Mattias
Användarvisningsbild
av MartinS
Du gnällde ju över samma sak för några månader sedan, vad är det egentligen du vill uppnå med dina trådar om detta?
av TureMagnusson
mattiasv60 skrev:Om du känner dig så lurad och besviken tycker jag du skall vända dig till den handlaren du köpte bilen av och förklara det. Kanske feedback till Volvo kan ändra på det?
Att gnälla på ett forum kommer inte få vare sig dig nöjdare eller Volvo en chans att få reda på ditt missnöje.
Tillräckligt mycket negativ feedback på navigationen kanske kan få Volvo att tänka om ang sin valda lösning?

/Mattias
Jag ber om ursäkt om jag låter gnällig. Anledningen till att jag gör ett inlägg här är för att känna av om fler än jag upplever detta som en irriterande brist i ett i övrigt fint system.

Volvo Car Sverige's facebooksida, där volvopersonal är aktiv med att läsa och kommentera inlägg, har fått motsvarande information. Jag har också nämnt det för min servicetekniker. Varken säljaren på Helmia i Karlstad, där jag köpt bilen, eller min personliga servicetekniker lär kunna påverka tätheten mellan kartuppdateringarna. Det måste vara Volvo centralt som tar tag i detta.
Användarvisningsbild
av PeterNi
Hej!

Vad jag kan se är April uppdateringen fortfarande den senaste:
http://support.volvocars.com/se/downloa ... 0cf40b1589

Jag tycker också det borde vara dax för en uppdatering...

//P
Användarvisningsbild
av C.W.
Jag upplever det inte alls som 'gnäll' utan som ett inlägg i ett forum.
Vissa nöjer sig med den programvaran som finns tillgänglig medans andra hellre vill ha nya och fräscha uppdateringar som finns på marknaden för andra navigeringstjänster.
(t.ex: TomTom •Kvartalsvisa kartuppdateringar under en period av ett år.)
Nu är väl Volvo i händerna på HERE så vi vet inte om det har att göra med ev. licenskostnader eller andra villkor i avtal mellan dem.
av knappen11
PeterNi skrev:Hej!

Vad jag kan se är April uppdateringen fortfarande den senaste:
http://support.volvocars.com/se/downloa ... 0cf40b1589

Jag tycker också det borde vara dax för en uppdatering...

//P

Använder man programmet för nedladdning så får jag upp version 31421838. Den klagade på att min förra var gammal, som har det versionsnumret som finns i artikeln du länkade till. Så ny finns, kanske inte bara publicerad på webben än?
Användarvisningsbild
av PeterNi
Tack knappen11, ska testa !!
Användarvisningsbild
av PeterNi
Nu har jag kört in denna uppdatering, stod att det skulle ta ca 1,5 timme och det gjorde det nog....

Jag hittade en fil på den USB sticka jag använde:
I den står det:
"Supplier=HERE
Release=15Q2"
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]