Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Kör en Volvo v60 T6 awd och har Bridgestone på och ser att framdäcken slitits en hel del redan efter 1600mil. Brukar v60 slita däck fram?

Hade en xc70 med Pirelli däck innan och dem var kanon bra och höll länge. Vilka andra däck märken skulle ni rekommendera till en v60?

Hur är det när man kör AWD ska inta alla däcken ha samma antal mm?
av ThunderAce
AWD går bara igång när det börjar slira fram så det slits inte lika mycket på alla däck som på en traditionell
fyrhjulsdriven bil

Är det ojämnt slitet över däckbanan, tänkte om det skulle vara felinställd framvagn men kanske långsökt på en så pass
ny bil kan man tro
av Hertsh
Pirelli Scorpion som sitter original på XC70 är dessutom stenhårda så de håller länge, förutom det som ThunderAce skrev ovan om att AWD sliter mindre på däcken rent generellt.
av Mccartney
Jag har kört en hel del i Parkeringshus och gjort snäva svängar men jag gjorde samma med min xc70 och dem slets inte speciellt. Känns som Bridgestones däcken är betydligt mjukare.
Användarvisningsbild
av joel80
Haft koll på däcktrycket under säsongen? Det har väldigt stor betydelse för hur däcken slits.
av Mccartney
Satte på vinterdäcken igår och till min förvåning så var alla 4 sommardäcken slitna. Efter 1800mil så hade jag tre däck som hade 3mm och ett som var 4mm. Tycker Bridgestone potenza verka var rätt dåliga.

Känns som att de bara kommer att hålla en halvsäsong sedan dax för nya sommar däck. Fick tips hos volvo återförsäljare att Michelin ska vara ok.

Har ni några förslag på bra sommardäck?
Användarvisningsbild
av joel80
Hur ofta har du kollat däcktrycket under sommarsäsongen och vad kör du på för tryck? Jag har kört över 5000 mil på mina sommardäck och är nu nere på ca 3mm.. Det tycker jag är okej. Efter 1800mil borde man klara minst en säsong till..
Är dom snett slitna? Kanske behövs hjulinställning? Kör du mycket i snabb hastighet? I 130-140km/h slits däcken väldigt mycket snabbare än i ca 110km/h.
1
av Mccartney
Har kört på 2.8 i tryck. Eftersom alla däcken låg på nästan samma så har de inte slitet snett. Kört mycket landsväg och motorväg men landsvägsfart. Kan kanske vara att T6 sliter mycket däck:) Ska göra en hjulinställning när sommardäcken åker på igen.
Användarvisningsbild
av joel80
Låter i allafall som ett högt slitage. Även om du gasat lite. :)
Skulle prova på nått annat märke nästa gång.
av Mccartney
joel80 skrev:Låter i allafall som ett högt slitage. Även om du gasat lite. :)
Skulle prova på nått annat märke nästa gång.
Ja ska göra det.

Hade en xc70 MY12 och och hade pirelli däck på den och dem var grymma. Men jag antar att v60 T6 ska ha lite mjukare däck för att få bättre grepp:)

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]