Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Däck66
Hej.
Köpte min Volvo V60 D3 2012 årsmodell i maj månad av en bilhandlare som ej är Volvo handlare. Upptäckte för snart 2 månader sedan att jag har fått några små rost blåsor vid dörrhandtaget på förar sidan. Har nu små bråkat med Skobes och Volvo i Göteborg under den här tiden om vem som ska betala en ny omlackning av dörren, har även kollat upp att den inte ska vara krockad eller omlackad någon gång som Volvo menade att den måste vara. Som det ser ut just nu så menar Volvo att jag ska betala för detta..Det tråkiga är att alla man pratar med på Volvo så säger dom att det kan inte vara möjligt att en så "ny" Volvo har börjat att rosta, eller att dom har inte har hört det innan. Vad göra??. Tänkte kolla här om någon har råkat ut för något liknande, eller har några bra förslag för att gå vidare med detta. /Däck66.
av mattiasv60
Hej.
Är det Skobes du köpt bilen av? Eller vilken "icke-Volvohandlare" har du köpt av? Det är väl i första hand denna handlare du skall prata med.... Om du inte får någon respons eller kommer överens, så ring ditt försäkringsbolag och hör vad de säger.
Kanske du kan hitta någon historik om bilen trots allt har lackats om? Oavsett så lär det väl inte gå att få någon annan att betala :(
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har du bild på det? Det kan inte vara så att det handlar om yttre påverkan, som typ stenskott osv?
av Droopy
självklart kan en MY12 redan ha börjat rosta, jag fick 2 rosblämmor på taket första vintern efter ett par rejäla stenskott som jag struntade i att lägga i. taket är nämligen inet galvat längre.

Men jag tippar på att dörren är omlackerad el att det är en galvblåsa ( om nu dörrarna är galvade ) och det kan en lackera se ganska enkelt.
av Däck66
Bilen är köpt hos en Citroen handlare, han hävdar att han inte kan stå för en lackskada på en så ny bil. Har varit på en Volvo skadeverkstad och mätt upp lacken, och enligt historiken så är den inte omlackad. Har även pratat med den förra ägaren, och enligt honom så har det inte varit något med den.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (311.42 KiB) Visad 822 gånger
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Hantera i första hand ärendet med den du gjort upp köpet med, förutsatt att de lämnat dig reklamationsrätt, därefter är avtalet er emellan upplöst.
Granskade min egen offert från 2011 på just en V60 -12 och där framgår med all tydlighet att tillverkaren dvs. Volvo lämnar en 12 årig rostskyddsgaranti.
Mitt råd är att reklamera felet hos demk så ligger bevisbördan hos dem att påvisa att skada förorsakats av händelse efter deras färdigställande av bilen.
av Däck66
Fick 3 månader garanti av firman jag köpte bilen, så den gick ut i augusti. Googlade Volvos lackgaranti, ska gälla i 12år, men då bara vid genomrostning. Men än är inte sista ordet sagt i ärendet.
Användarvisningsbild
av joel80
Vad du fick för garanti av firman har ingen betydelse. Det du ska göra är en reklamation och det snarast. Alla fel som uppkommer under de 6 första månaderna efter köp (även beg) anses som ursprungsfel och säljaren är tvingad att åtgärda. (Bevisbördan på att det tillkommit i efterhand ligger på säljaren.)
Se till att du har det mesta skriftligt. Spela in samtal med säljaren om du ringer..

Vill han inte hjälpa dig ta hjälp av konsumentombudsman på din ort o se hur du kan gå vidare.
av Lövet
Du kan dock inte reklamera sådant som du skäligen kan ha upptäckt vid köpet. Synlig rost kan falla under det.
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]

Tjuvström V70 2005

Prova lossa vid generatorn, om det går :-D […]

Måste man släppa ner den helt? Allts&ar[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]