Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
Har nu kört min XC60 D4 AWD OR My2015 ca 7000 km. Däcken original 235/65-17 Tycker att bilen är tungkörd. Går inte att köra med en hand för att styrningen hela tiden drar. Det är inte fråga om stora korrigeringar men gör att man måste hela tiden trycka ratten åt något håll vilket blir tungt. Bilen borde gå rakt utan att man behöver hela tiden styra. I nedförbacke vid motorbromsning tycks styrning dessutom bli tyngre. Kan det vara något fel på styrservon? Tycker att det har varit så här sen bilen var ny men börjar enervera hela tiden mer. Hade tidigare en V70 som jag tyckte var stabil och lättkörd. Har som andra bil en Nissan Qashqai och det är fest att köra den jämfört med Volvon. Fast den också är en aning instabil blir man ändå inte trött att köra den för servon fungerar på helt annan nivå. Går att köra med fingret på ratten.
Användarvisningsbild
av spaceuser
S80-04 skrev:Har nu kört min XC60 D4 AWD OR My2015 ca 7000 km. Däcken original 235/65-17 Tycker att bilen är tungkörd. Går inte att köra med en hand för att styrningen hela tiden drar. Det är inte fråga om stora korrigeringar men gör att man måste hela tiden trycka ratten åt något håll vilket blir tungt. Bilen borde gå rakt utan att man behöver hela tiden styra. I nedförbacke vid motorbromsning tycks styrning dessutom bli tyngre. Kan det vara något fel på styrservon? Tycker att det har varit så här sen bilen var ny men börjar enervera hela tiden mer. Hade tidigare en V70 som jag tyckte var stabil och lättkörd. Har som andra bil en Nissan Qashqai och det är fest att köra den jämfört med Volvon. Fast den också är en aning instabil blir man ändå inte trött att köra den för servon fungerar på helt annan nivå. Går att köra med fingret på ratten.
Jag känner inte alls igen det du beskriver och min XC60 MY16 är skodd med stora 255/45-20. Tror att du behöver kolla upp detta.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla däcktrycket först, om det är okej då skulle jag nog kolla med verkstaden.
Användarvisningsbild
av sony
Håller med ovanstående inget jag känner igen och jag kör på 20"
av S80-04
Däcktrycken ok. Har ingentig med vägarna att göra för dom är efter sommarens reparationer i tämligen gott skick utan spår. Det är att du hela tiden måste hålla emot ratten och när väglutningen ändrar kommer trycket från andra hållet och du måste åter hålla emot. Så plan väg finns inte att man skulle vilosamt kunna köra rakt utan att hela tiden behöva styra. Har inte haft en så tungkörd bil sen min Nissan Primera åm -97. Bytte den till en Peugeot 406 :) och sen dess tycker jag att bilarna jag haft bara blivit bättre att köra. Är faktiskt besviken på min Volvo.
Användarvisningsbild
av EjS
Kan hålla lite med om det med min xc60. Dock inget störande. På en fin tysk autobahn går den på räls i +200. Min xc70 kan ändra trögheten i menyn - och måste erkänna att den altid står i "lättast" - lättare att navigera och inget problem i toppfart fast snäppet mer vinglig än xc60.

Åkte till Amsterdam idag och är inte alls trött i armen eller händer.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
En 4-hjulsinställning skulle kunna göra susen. När det är svårt att hitta "nolläget" så brukar det hjälpa.
av S80-04
Hade bilen på koll, inget fel påstod dom. Fyrhjulsinställning, lite ändring i bakvagnen, men det gjorde nog inget åt saken. Böt till en ny, leverans in januari. Blev en dyr affär :( Xc60 D4 AWD Summum med progressiv hastighetsberoende styrservo och vanliga stolar. Har nu vintedubbdäck under min bil. Är betydligt bekvämare att köra då styrningen är lättare. Skulle fråga om det är skillnad på sommardäcken. Har nu Pirelli Zero 235-60/18, hade fel i dimension i mitt tidigare inlägg då jag såg på vinterdäckens storlek i beställningen och hade ett minne av att de var av samma storlek som sommardäcken. Levereras bilen med däck av annat fabrikat dvs går det att välja och i så fall kunde någon berätta vilka skulle vara bäst då jag vill ha en lätt styrning. Storleken kommer att bli original 235-60/18.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]