Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterh3
Hej , Min fru är inne på att köpa en s60 1,6 diesel drive e 2012 som hon har spanat in . (automat)
Vet inte mycket om dessa bilar själv, har en gammal v70 1998 som jag är helnöjd med
1,6 liters dieseln är den från peugeot eller Ford ?
Någon som har erfarenheter utav denna motor ?
Mvh/peter
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom det är en MY 12 bör det vara 115 hk motorn som har underhållsfritt partikelfilter. Motorn är en s.k. PSA motor som är licenstillverkad i Skövde.
Användarvisningsbild
av PaNi
SvenB skrev:Eftersom det är en MY 12 bör det vara 115 hk motorn som har underhållsfritt partikelfilter. Motorn är en s.k. PSA motor som är licenstillverkad i Skövde.
Really? Då har jag lärt mig något nytt idag. Trodde bara det var de gamla femcylindriga motorerna samt de nya VEA-motorerna som tillverkades i Skövde. Men jag kan ha fel, det har hänt förr.
av peterh3
Ok ! peugeot/citroen alltså , ja fransmännen är ju duktiga på dieslar o att den byggs och sätts ihop i Skövde låter ju tryggt
Tack för svar :)
av 1942
Ford var också med och utvecklade den motorn, så den finns också i Fordar. Jag har själv haft den motorn i en Citroën i 7 år, och tycker att den är en "pärla", som flera motorjournalister har uttryckt det. Nu har jag köpt en V60 med samma motor.

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]