Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som har koll på om signalen som ges för extraljus från CEM (kontaktstycke C1, anslutning "8"), kräver mjukvaruprogramering? Om inte så tänkte jag använda den.
Vill helst inte tjuva från helljuslampan.
leiwi skrev:Mät den , men tänk på att det kan vara "minuspol" där för styrning av relä :D
Det var det jag tänkte slippa. :shock:
Men jag har hittat info om att man måste installera mjukvara från Volvo för att det ska fungera. Sedan får man en "mjukvaruknapp" som man måste bläddra sig fram till i någon meny. Inte bra om man vill stänga av dom p.g.a. dimma eller något annat.
Det blir nog som man gjorde förr i tiden, signal från helljuslampan till ett relä. Drar reläet för mycket ström som ger någon felsignal, så blir det ett minirelä som får dra ett vanligt relä. Jordsladden till reläspolen in i kupe'n och en strömbrytare som sluter till jord.
Min uppfattning är att allt inte blivit bättre i nya bilar. Tillverkarna gör väldigt mycket för att styra in oss på verkstaden, av olika anledningar. :|
Hur tänker du nu? Man använder ju bara "knappen" en gång. Vet man sen att förhållandena inte medger extraljus påslagna så kör man på ordinarie helljus hela resan, inte flaxar med extraljusen och sen slår av dom i tron att man inte bländar mötande med helljuset när extraljusen gör det. Funktionen är ju inte begravd längst ner i kina direkt utan direkt nödvändig om man har mer än 20w halogenljus i extraljusen och med ramp på 6000K+ ännu mera relevant med möjlighet att slå av då ljuset är för blått och mer irriterande i dimma än 3000-4300K på tex xenon.
ER skrev:Hur tänker du nu? Man använder ju bara "knappen" en gång. Vet man sen att förhållandena inte medger extraljus påslagna så kör man på ordinarie helljus hela resan, inte flaxar med extraljusen och sen slår av dom i tron att man inte bländar mötande med helljuset när extraljusen gör det. Funktionen är ju inte begravd längst ner i kina direkt utan direkt nödvändig om man har mer än 20w halogenljus i extraljusen och med ramp på 6000K+ ännu mera relevant med möjlighet att slå av då ljuset är för blått och mer irriterande i dimma än 3000-4300K på tex xenon.
Dimman kan komma undetiden man kör, eller så är det dimmbankar som kommer och går. Där jag kör händer detta väldigt ofta, specielt på hösten. Att då sitta och hitta den inställningen på skärmen undertiden jag kör känns inte bra, för mig. Lättare med en vanlig knapp.

Nu har jag i och för sig ingen aning om var och hur eller i vilka menyer man ändrar detta. Du får gärna upplysa mig om det.
"My Car", bilinställningar sen skall extraljus finnas under kurvljus i menyn om mjukvaran aktiverat signalen ut. Man behöver ju inte backa ur menyn under tiden man åker och är osäker om man behöver slå av dom eller inte.
Allt enligt instruktionsboken för sensus.
Då gör jag som jag tänkt. Ibland går det att köra med ledrampen och ibland utan, beroende på hur lågt dimman ligger.
Nu ska jag bara hitta en bra plats för brytaren....... :oops:
megadeath skrev:EbbevonVolvo, berätta gärna hur det går för dig, har tänkt köpa ledramp från kina sedan tänkt använda något sådant häringa för att styra signalen http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... witch.html
har en volvo xc60-10
Jag har nu kopplat färdigt. Blev ett "vanligt" extraljusrelä som fick styrsignal från helljuslampan. Inga felmeddelanden heller. Så det gick att göra som man gjorde förr i tiden. :D
Jag köpte en billig 120W ramp med 40 stycken 3W Epistar dioder. Lyser inte speciellt långt men mycket bra och jämn spridning. Värt dom 1200 kronorna som den kostade (köpt i Sverige).
Det blev mycket bättre än den rampen jag hade på min förra bil, som var en Bosch Halogen ramp med 4 st 100w lampor.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]