Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Till en XC60 D5 AWD R-Design, Inscription crystal vit. 20" R-Design sommarhjul.

Nokian Hakka R2 235/60 18 på Cratus 18x8. Fälgen gillar jag och däcket är bra.

Bör ja ha något helt annat som är mer lämpligt för en XC? Vi kör aldrig offroad, nån gång på oplogad skogsväg. Fälgen är väl bra men har sett däck som är SUV anpassade.
Ös på med idéer och förslag. Jag har bra rabatter hos Rejmes. Köpa fälgar löst på Rejmes och köpa däck på firman på andra sidan vägen eller köpa komplett från Rejmes?

Någon som vet vad en "förstärkninssats" är till en XC60?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är en bra dimension på vinterdäck till en XC60! Jag rekommenderar absolut att du väljer en hellackad originalfälg för modellen, dom håller "för alltid" i saltsverige.

Återförsäljarna brukar väl ha hyfsade paketpriser med orginalfälg och premiumdäck, Men vill du spara pengar kan du ju köpa begagnade fälgar i bra skick på blocket och sko dom med schyssta däck från däcknasaren.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det vinterdäcket i samma dimension hade jag på min förra bil, XC60 Black-R D5 awd. Fast med Fortuna glossy black.

Perfekt kombination!

Edit: Nej jag blandar ihop det! R2 hade jag på den XC60 jag körde för ett par år sedan! Den var lite vinglig med dom däcken!

På förra Black-R MY15 hade jag Conti Cross Contact och dom gillade jag betydligt bättre! :D
Användarvisningsbild
av Perra83
XC90_Executive skrev:Edit: Nej jag blandar ihop det! R2 hade jag på den XC60 jag körde för ett par år sedan! Den var lite vinglig med dom däcken!

På förra Black-R MY15 hade jag Conti Cross Contact och dom gillade jag betydligt bättre! :D
Bra!! Det är lite det jag tänkte på. Däcken måste matcha bilen. Nokian har väl oxå något cross/suv däck? Märks det att jag gillar Nokian :oops: men jag är inte ovillig att testa något annat om det verkligen levererar.

Självklart kommer jag att köpa en originalfälg. Med hellackad menas en och samma färg?
Jag köpte 17" Cratus till C30n som vinterfälg och den var ganska grovt svarvad på insidan och kanske lite tunt lackad. Iofs är de flesta fälgar väldigt snålt lackade på insidan. Jag kommer att lägga flera lager med bra lackskydd så dom blir i det närmaste vatten och smutsavvisande.
Användarvisningsbild
av MartinS
Med hellackad menar jag fälgar som inte har "diamond cut" eller liknande partier.

Nokian är grymma. Så länge belastningsindexet är okej måste de väl va ok tycker jag, även om de inte är från SUV serien. 103 tror jag är minimum för XC60.
av Blikkboksen
Kjører med 20" 255/45
Brock B21 felger med hankook
Det er ingen problem med store hjul
Koster lite mere men ingen problem å kjøre med dem
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev:Med hellackad menar jag fälgar som inte har "diamond cut" eller liknande partier.

Nokian är grymma. Så länge belastningsindexet är okej måste de väl va ok tycker jag, även om de inte är från SUV serien. 103 tror jag är minimum för XC60.
Okej. Diamond cut kan bli väldigt fult av ett litet stenskott och svårt att laga vid fälgskav. Fick köpa två nya Volvo 18" på grund av det.......
Det lutar åt SUV serien. Där låg belastningsindex på 107.

20" är väldigt snyggt. På vintern vill jag ha lite mindre för bättre komfort. 18" är det minsta som jag kan tänka mig på XC60. 17" ser inte bra ut. 18" med fem ekrar är även väldigt lätta att hålla rena.
Användarvisningsbild
av MartinS
17" är rejält svajigt att åka på, jag provade en säsong men gav upp sedan och bytte till 18". Större än 18" tror jag påverkar komforten ganska negativt på riktig vinterväg. Jag skulle vilja säga att 18" är optimalt för vinterdäck på XC60.
av Johannnes
Jag har 20" Cratus på min Xc60 R design -14 på vintern och jag upplever bilen inte som stöttig (mina vinterdäck är odubbade)
Vissa fabrikat av vinterdäck tenderar till att låta mer än andra vilket kan göra stor skillnad när man väljer att köra med 20". Dubbat och odubbat skiljer sig nog också i ljud.
Upplevde t.ex att dubbade Conti Ice Contact lätt jättemycket.

Sammanfattningsvis, 20" funkar också som vinterhjul. Mycket spelar roll inför val av vinterhjul, i storstäderna tex så kör man ofta barmark på vintern och då funkar 20" som vilka andra hjul. Visst är det så att man egentligen ska ha smala däck och med hög gummi för åkkomforten, men det är inte snyggt.
Detta är vad jag tycker, frågar ni min far ska det vara 17" och smala däck på xc60!!
Användarvisningsbild
av Perra83
Fick pris idag.
Nokian HKPL R2 SUV 235/60 18
2672,90 kr styck 10% rabatt
Cratus 18"
3205,50 kr styck 14% rabatt
Totalt 23597,16 från min lokala Volvohandlare.

Min lokala däckfirma vill gärna sälja Bridgestone DM V2 för ca 7800kr för fyra däck. Då landar vi på ca 20600kr. Jag ska även få provköra hans XC60 -14 med Bridgestone DM V2 235/60 18. Han var inte heller skitbillig på Nokian däcken. Väljer jag Nokian bil det billigast att köpa allt från Volvohandlaren. Får jag sedan sitta med säljaren kan jag nog kommer ner ytterligare i pris på hjulen. Nu pratade jag bara med reservdelspersonal.

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]