Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av metal
Hej på er!

Jag är i tagen att eventuellt beställa en ny bil men skulle uppskatta lite input från er här på forumet angående bland annat min spec... som ser ut som följer:

XC60 D4 FWD SUMMUM MY-16
Business Edition
8- vxl automat
Klimatpaket med Volvo On Call
Lastpaket
Inscription paketet med mörk klädsel samt mörk inredning. (I detta paket ingår Avior 20" fälgar, hade helst viljat ha Titania 20" men det gick inte att byta till dessa då Avior ingår i Inscription.)
Dark Linear Walnut panelinlägg (Inte helt 100 på denna då jag inte sett det i verkligheten)
Sensus Navigation
Parkeringshjälp fram och bak
Progressiv hastighetsberoende styrservo
Bärkassehållare
Metallic lack

Jag har väldigt svårt att bestämma mig för vilken färg jag vill ha på bilen. Jag har hållt på och velat mellan framförallt Onyx black, Bright silver och Osmium grå.

Jag tror jag har uteslutit Onyx black då jag tror jag inte kommer "klara av" att se all smuts och alla repor (tvättrepor), svart verkar ju vara nästintill omöjlig att hålla fräsch längre än 1 minut efter tvätt om man får tro många som har haft svart bil tidigare.
Osmium grå har jag inte sett på XC60 i verkligheten så om någon av er här på forumet har denna färg på er bil så får ni gärna posta bilder. :)
Bright silver är väl kanske ett ganska tråkigt val, men silver brukar ju funka på de flesta bilar, sen så är den inte lika känslig för smuts osv. (Syns i alla fall inte lika tydligt som på mörkare lacker).

Finns det något i specen som ni tycker saknas, eller är det något ni tycker jag ska ta bort till och med? Alla åsikter, tips och råd mottages tacksamt.

Tack på förhand! :)
Det jag skulle kompletta med är backkamera, trots att du redan tänkt dig, "Parkeringshjälp fram och bak". Jag valde det på min och jag ångrar det inte en sekund, då jag bla har en besvärlig plats i garaget som kräver alla sensorer och lite till :D. Min är iofs en D4 AWD med "gamla" beprövade 5-cyl motorn med 6-stegs automaten, också en MY16. Tänker inte dra varför AWD istf FWD, då det finns massor av åsikter redan i forumet. Valet är ditt. Färgen är jag också väldigt nöjd med på min, Seashell Beige Metallic. En varmare ton av silver metallic. Ville också ha Avior 20" men de var slut då i våras. Tog Titania 20"och tycker de är riktigt snygga ihop med bilens färg.

Lycka till med valet!
Jag har precis köpt en lätt begagnad demobil (3,5 mån och 900 mil) så jag valde inte allt själv men min bil är Onyx Black och jag tycker själv att den är riktigt snygg, men förstår din oro och håller själv med om det. Osmium grå fanns på en bil hos handlaren och den är riktigt riktigt snygg, den bästa färgen tycker jag bredvid Seashell Beige som också är riktigt läcker på XC60n. Jag hade Seashell beige själv redan på V70n från 2008 när jag hade den. Lätt att underhålla.

Min bil har även dark walnut och det är ett grymt snyggt och riktigt skönt träslag att ha i kupén. Kör på det!

Dock skulle jag alla dagar i veckan välja Driver Support och Teknikpaket istället för inscription paketet. Du kan göra tillägg av läderklädd I-panel som självständigt val. Det finns i min bil. Dessutom gillar jag lädret i sportstolarna och hur bra kontrastsömmen passar med dark walnut. Jag har svart läder med mörkt innertak.

Aviator och Titania är båda två grymt fina fälgar! Jag har Lesath på min och de är snyggare i verkligheten än på bild men om jag hade byggt bilen själv så hade ditt val mellan Aviator och Titania också varit mitt val.

Lycka till!
Låter som en fin bil men personligen hade jag saknat driver support paketet (enorm mycket) som för mig är ett måste men jag antar nästan att du har läst allt om detta paket och framförallt testat det ordentligt och sedan gjort ett aktivt val att inte ha det.

Färg är ju omöjligt att rekommendera, de är ju väldigt personligt. Ut och titta på bilar på stan och försök avgöra själv vilken du tycker är snyggast.

/Fredrik
Tack för alla svar! :) Jag uppskattar verkligen era åsikter och kommentarer.
Det jag skulle kompletta med är backkamera, trots att du redan tänkt dig, "Parkeringshjälp fram och bak". Jag valde det på min och jag ångrar det inte en sekund, då jag bla har en besvärlig plats i garaget som kräver alla sensorer och lite till :D. Min är iofs en D4 AWD med "gamla" beprövade 5-cyl motorn med 6-stegs automaten, också en MY16. Tänker inte dra varför AWD istf FWD, då det finns massor av åsikter redan i forumet. Valet är ditt. Färgen är jag också väldigt nöjd med på min, Seashell Beige Metallic. En varmare ton av silver metallic. Ville också ha Avior 20" men de var slut då i våras. Tog Titania 20"och tycker de är riktigt snygga ihop med bilens färg.

Lycka till med valet!
Den ser riktigt fin ut din bil spaceuser, Titania fälgarna passar riktigt bra till den färgen. Blev faktiskt lite sugen på denna kombo också nu. Nu får jag ännu mer att välja på känner jag. :???: :)

Valet på D4 FWD föll sig efter att jag provkört min fars nyuttagna XC60 D4 FWD. Provkörde sedan dagen efter XC60 D4 AWD hos min bilhandlare och jag kunde inte komma ifrån att den "gamla" motorn lät mer inne i kupén samt vibrerade mer. Jag vet dock om fördelarna som finns med AWD, men för egen del är det egentligen ingen "dealbreaker". Jag kör till 99% på asfalterade vägar, drar inget släp/husvagn etc så ... ja, ni förstår säkert. Som sagt denna diskussion angående FWD eller AWD har ju diskuterats flitigt här på forumet tidigare. 8)
Jag har precis köpt en lätt begagnad demobil (3,5 mån och 900 mil) så jag valde inte allt själv men min bil är Onyx Black och jag tycker själv att den är riktigt snygg, men förstår din oro och håller själv med om det. Osmium grå fanns på en bil hos handlaren och den är riktigt riktigt snygg, den bästa färgen tycker jag bredvid Seashell Beige som också är riktigt läcker på XC60n. Jag hade Seashell beige själv redan på V70n från 2008 när jag hade den. Lätt att underhålla.

Min bil har även dark walnut och det är ett grymt snyggt och riktigt skönt träslag att ha i kupén. Kör på det!

Dock skulle jag alla dagar i veckan välja Driver Support och Teknikpaket istället för inscription paketet. Du kan göra tillägg av läderklädd I-panel som självständigt val. Det finns i min bil. Dessutom gillar jag lädret i sportstolarna och hur bra kontrastsömmen passar med dark walnut. Jag har svart läder med mörkt innertak.

Aviator och Titania är båda två grymt fina fälgar! Jag har Lesath på min och de är snyggare i verkligheten än på bild men om jag hade byggt bilen själv så hade ditt val mellan Aviator och Titania också varit mitt val.

Lycka till!
Kul att du tycker om Valnöts inläggen i panelerna! :) Jag har själv tröttnat lite på att alltid köra någon typ av "silver/svart" på panelerna, så att få in lite trämaterial i kupén skulle vara lite trevligt. Kan du säga något om hur själva ytan på trät är, är det väldigt ömtåligt för repor osv?

Angående Inscription paketet så är jag själv lite kluven. Det jag huvudsakligen är ute efter i det paketet är själva stolarna med semianilinlädret, tycker att det känns "goare"/mjukare än standardskinnet som ingår i Summum, mer påkostat helt enkelt. Inscription stolarna/lädret går inte att välja till separat utan det krävs att man beställer hela paketet. Nackdelen med att välja paketet (förutom priset så klart, som jag tycker är på smärtgränsen) är att jag inte kan välja Titania fälgarna. Jag tycker att Avior fälgarna är snygga de också, men skulle jag kunnat välja så skulle jag tagit Titania i första hand.

Om jag väljer bort Inscription så får jag ju liter mer marginal att kunna lägga till något mer tillbehör istället, har funderat på backkamera och/eller eluppvärmd ratt bland annat. Är lite tveksam dock till backkameran, tycker att jag ändå måste titta ut genom fönstrena på sidorna och bakåt för att känna att jag har full överblick. :roll:
Driver support tror jag att jag skulle uppskattat mycket mer om jag varit ute på mer långresor, nu är det mest kortare sträckor jag kör, 10-15 minuter där, 30 minuter där och kanske upp till en timme eller två vid mer enstaka tillfällen. Längre sträckor blir det kanske 2-4 gånger per år.

Tack igen för era svar, jag tar gärna emot fler kommentarer. :)

Till er som har Inscription paketet skulle jag bli väldigt glad om ni kunde komma med lite kommentarer om vad ni tycker om det så här i efterhand, tycker ni det var värt priset, eller hade ni så här i efterhand hellre valt andra saker att lägga till i tillbehörslistan?
Tycker du verkar ha gjort en bra avvägning. Likt dig så skulle jag värdesätta det fina skinnet väldigt mycket och jag är ingen vän av den aktiva farthållaren. Så du har 1 begagnatspekulant i alla fall som väntar på dig. :)

Svartmetallic har jag haft tidigare och en av mina bilar är det nu och jag skulle byta bort det direkt om jag kunde. Färgen är BEDRÖVLIG att hålla ren. Det går fan inte. Bilen är smutsig 3 timmar efter man tvättat den. Mörkgrå är nästan lika snygg och mycket enklare att hålla snygg. Beige likaså.
metal skrev:
Kul att du tycker om Valnöts inläggen i panelerna! :) Jag har själv tröttnat lite på att alltid köra någon typ av "silver/svart" på panelerna, så att få in lite trämaterial i kupén skulle vara lite trevligt. Kan du säga något om hur själva ytan på trät är, är det väldigt ömtåligt för repor osv?
Jag har inte ens fått bilen levererad än så reptålighet kan jag inte uttala mig om, men ytan känns "naturlig" och oljad, den har ingen klarlack. Känns verkligen att det är riktigt trä. Tror personligen att den är mindre repkänslig än aluminium. Trä (utan klarlack) har ju en förmåga att "laga sig själv" eller dölja jack/repor så jag tror att det är likadant här även om jag inte vet.
Min bror har den färgen...i get fel på dem lacken. Fin färg enligt mg. Jag har vitt och är nöjd själv. Jag tror att om du är orolig för smuts är bästa alternativet då silver.
Jag håller med de ovan om att driver support saknas.. Bara en sån sak som köassistansoch adaptiva farthållaren.. Det kan du säkert få användning av bra mkt även om du inte kör långresor.
Adaptiva helljusen, även om du inte kör utanför stan så ofta, skulla jag inte vilja missa.

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]