Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en snabb fråga som jag funderat på nu ett tag eftersom el- och hybridbilar intresserar mig våldsamt.

Tesla kommer ju med uppgraderade batteripaket (mer batterier eller mer kWh per viktenhet batterier) nu och då. Man verkar hela tiden
jobba på att kräma ur lite mer räckvidd och uppgraderar sina modeller efter hand.

Men om jag ska ha en ny Volvo Twin Engine, t.ex. V60 D6:an, så får jag samma räckvidd på el idag som jag fick på den i mars 2013 eller vad det var när de första levererades. Och det verkar inte hända nåt på den fronten i kommande årsmodell heller. Varför gör inte Volvo uppgraderingar på liknande sätt som Tesla i det avseendet? ?:-/
Jag tror helt enkelt att Volos ingenjörer har haft fullt upp med att utveckla nya 90-serien och alla motorbyten i 40, 60- och 70-bilarna. Volvo har helt enkelt inte resurser att göra allt man vill

Men jag håller med dig, V60-hybriden borde få ett uppgraderat batteri, och även 5-cylindriga motorn utbytt mot en modernare och lättare VEA-motor.
V9097 skrev:Jag tror helt enkelt att Volos ingenjörer har haft fullt upp med att utveckla nya 90-serien och alla motorbyten i 40, 60- och 70-bilarna. Volvo har helt enkelt inte resurser att göra allt man vill

Men jag håller med dig, V60-hybriden borde få ett uppgraderat batteri, och även 5-cylindriga motorn utbytt mot en modernare och lättare VEA-motor.
Framförallt bensindrift!
Det finns inga pengar för Volvo att tjäna på att utveckla batterierna, bilen klarar EU:s testcykel för laddhybrider och blir klassad som miljöbil det räcker.
Även Volvos marknadsföring är ju mer inriktad på högeffekt, bra acceleration vid 0-100 km/h (vid fulladdat batteri) och lågt förmånsvärde som tjänstebil inte lång räckvidd på batteri.
Även att kombinationen diesel & batteri bara efterfrågas i Europa, resten av världen vill ha bensin & batteri lär ju påverka vilka investeringar Volvo gör.
Mwi skrev:Det finns inga pengar för Volvo att tjäna på att utveckla batterierna, bilen klarar EU:s testcykel för laddhybrider och blir klassad som miljöbil det räcker.
Även Volvos marknadsföring är ju mer inriktad på högeffekt, bra acceleration vid 0-100 km/h (vid fulladdat batteri) och lågt förmånsvärde som tjänstebil inte lång räckvidd på batteri.
Även att kombinationen diesel & batteri bara efterfrågas i Europa, resten av världen vill ha bensin & batteri lär ju påverka vilka investeringar Volvo gör.
Ja de är klart. Låter rimligt.
Att man satsar krutet på nya kommande modeller av hybrider i stället för att uppdatera sådant som ändå relativt snart skall gå i graven och egentligen aldrig designades för hybriddrift är väl ganska troligt. Det finns ju lite nyheter ute på det området..

/Thomas

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?