Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jarkendal
hejsan

jag är i valet och kvalet om jag ska välja en V60 T5 eller D4 AWD. Anledningen till min tvekan är hur T5:an är som dragbil. Den har 350 Nm redan från 1500 varv, borde väl fungera? Att D4 AWD är något bättre dragbil förstår jag, problemet med den är att den har så hög skatt. T5:an har tusenlappar lägre skatt.
Vagnen jag ska dra ligger på 1800 Kg om jag maxlastar den.

Tar gärna emot synpunkter
Hälsningar/ Anders
AWD mycket bättre än FWD när du skall dra.
Senast redigerad av 1 V60D5AWDPolestar, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Har du klarat dig med din nuvarande FWD D5 så torde inte AWD vara ett måste. Naturligtvis är AWD bättre när man ska dra, speciellt när det slirigt. Båtupptagningar, leriga parkeringar, snö -- allt är fall där AWD är riktigt trevligt när någonting hänger på kroken.

Drar du släp någon gång då och då på fina vägar fungerar en FWD alldeles utmärkt.

Bägge motorerna klarar utan problem av att dra ett släp, och bägge är klassade för 1800 kg. Så frågan är hur högt du prioriterar AWD.
av Mwi
Jag upplever att bränsleförbrukningen ökar ganska mycket när man drar släpp med en bensinbil, medans förbrukningen på en diesel inte påverkas speciellt mycket. Vill du har lägre fordonsskatt borde D4/D5 VEA vara ett alternativ, har kört ganska mycket D4 VEA och den motorn går fint och när jag har hängt på ett släp har inte förbrukningen inte dragit iväg.
Användarvisningsbild
av Strebern
Ska du dra ex vis tunga båtar på ramp upp ur vatten = AWD är i princip ett måste
Ska du dra husvagn på leriga campingar = AWD är MYCKET trevlig i detta läge.
Alla andra dagar och släpdragningar = AWD är helt onödigt.
av Exquattro
Min uppfattning, efter att ha provat D4 VEA är att det sliter rejält i ratten vid gaspådrag när man har sådana här höga effekter. Det är ju inte bara för att baxa upp släp genom lera o båtramper utan en bra fyrhjulsdrift är till nytta betydligt oftare än man kan tänka sej, dock håller jag med om att det inte är absolut nödvändigt, men attans stabilt och skönt. Höga effekter= bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och eftersom Volvo inte har bakhjulsdrift får det bli AWD för mej i alla fall.
Senast redigerad av 1 Exquattro, redigerad totalt 0 gånger.

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]