Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AllramEest
Problemet är följande: Ibland när jag stått still med driven i och släpper bromsen vill inte bilen rulla iväg. Oftast funkar det helt normalt, ibland släpper bromsen efter ett par sekunder men kanske en gång av tio släpper inte bilen bromsen förrän man trycker till lite på gasen. Man känner på pedalen att autobromsen hjälper till att trycka på den.

En skitsak kan tyckas, men då jag har ett jäkligt trångt garage vill jag kunna smyga fram de sista centimetrarna. Om man då stannar, kollar och behöver rulla in 2 cm till går inte det utan att riskera att hoppa fram när man nuddar gasen. Om man gasar lätt blir det ett ryck framåt när bromsen släpper och då skulle jag trycka till garageinredningen… Inte bra.

Jag har testat att slå av pdc'n - hjälper inte. Slagit av farthållaren - hjälper inte. Kör alltid utan s/s funktionen (vad nu det skulle spela för roll).
Just nu står bilen på Volvoverkstaden för lite garantifix och de vet inte vad som kan vara fel. Det vore smutt om detta kan lösas medan den ändå är där.

Har någon annan råkat ut för liknande problem och hittat orsaken?? Mycket tacksam för snabba svar!!
Kanske borde nämna att det är en XC60 VEA aut -14 (Summum, BE Pro, Driver support, Klimatpaket VOC mm)
av JohanO2
Har samma problem, och jag har också ett trångt garage så det är bara en tidsfråga innan det smäller till. Ska fråga min PST, men antar att han inte heller kommer ha något svar.
Användarvisningsbild
av Jefe
Samma på min S60 också.
Ibland behövs det lite gas för att bromsen ska släppa.
Åh, då finns det fler där ute med samma dilemma. Jag vet att det känns löjligt att gnälla över. Man kan ju prova att lägga i P eller backen och sen driven igen, men jag tycker att på en bil för närmare halvmillen ska det bara funka. Jag hatar buggar.
Användarvisningsbild
av Momentum
Det är inte HSA som ni har problem med?
Om ni bara väntar lite? Släpper inte bromsen?

Hill start assist (HSA)

The foot brake can be released before setting off or reversing uphill - the HSA (Hill Start Assist) function means that the car does not roll backwards.

The function means that the pedal pressure in the brake system remains for several seconds while the driver's foot is moved from brake pedal to accelerator pedal.

The temporary braking effect releases after several seconds or when the driver accelerates.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Gjort service nyligen? Min har blivit väldigt mycket mer ivrig på att hålla fast sedan senaste service. Gissar på att nån mjukvara ändrats. Märktes väldigt tydligt, innan var det aldrig på planmark, nu håller den i ordentligt när man ska parkera etc
Tack för era tips och erfarenheter! Bilen är hämtad och funkade normalt nu när jag kom hem och parkerade. Självklart funkade den helt normalt när meken felsökte också. Typiskt! Jaja, verkstan har laddat ner mjukvara till två styenheter, Pbm och Bcm. Ingen aning om vad det är, men vi får väl se om det hjälper. Servades för första gången i vintras.
Hill assist vet jag inte om den har, det finns ingen knapp eller något i menyerna om det. Min är FWD om det spelar roll. Likförbannat ska den väl släppa efter en liten stund utan att man gasar?!
Kan bara nämna att det verkar ha hjälpt med uppgradering av mjukvara. Nu släpper bilen bromsen efter någon sekund utan att man behöver röra gasen. Har väl provat något hundratal gånger nu och det har inte felat….ännu... :wink:
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]