Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars N
Dieselvörmaren på vår Xc60 startar fint som den skall. Oavsett om den styrs av tidur eller direktstart som parkeringsvärmare.
Problemet är att den slår av efter några minuter.
Någon som varit med om detta och har nån idé om vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
av mange69
Är den gammal? Dieselvärmarna i Volvo är inte direkt kända för sin kvalitet.
Användarvisningsbild
av mange69
Ett problem är ofta att de sotar igen just pga sparsamt användande. När man väl startat den så ska man låta den gå klart så den bränner ur sig. Annars kan batteriet vara dåligt och värmaren är satt att inte dra absolut slut på batteriet.
Användarvisningsbild
av P210
Läs ut felkoder, där finns säkert svaret! Annars gissar man vara, I VIDA kan man även testköra värmaren, testa pump/fläkt separat och se alla parametrar.
Komplexa rackare med massa givare/sensorer, finns många möjliga felorsaker.
Exempel på vad som kan få den att slå ifrån : problem med bränsletillförseln, flamvakten, överhettningsproblem (vattenpumpen kör inte runt vattnet), förbränningsluftfläkten går trögt (larmar på volttalet), batteriets spänning sjunker etc etc.
Användarvisningsbild
av Momentum
Endera är det någon av alla fel som P210 anger eller också har den bara sotat igen

Jag hade också så där
Jag satte mig i bilen och väntade på att den stannade, och startade värmaren manuellt direkt igen efter den stannat, efter några gånger, så brann den hela tiden ut och har sedan fungerat korrekt

Den ska användas och inte ha korta bränncykler

EDIT - ett INTE föll bort - värmaren ska INTE ha korta bränncykler
Senast redigerad av 1 Momentum, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Momentum
Momentum skrev:Endera är det någon av alla fel som P210 anger eller också har den bara sotat igen

Jag hade också så där
Jag satte mig i bilen och väntade på att den stannade, och startade värmaren manuellt direkt igen efter den stannat, efter några gånger, så brann den hela tiden ut och har sedan fungerat korrekt

Den ska användas och och inte ha korta bränncykler
Användarvisningsbild
av Momentum
P210 skrev:
Momentum skrev:Den ska användas och och ha korta bränncykler
Du menar väl långa! (åtminstone 15-20min)
Ja - ett INTE föll bort - jag kör numera hela tiden ut - billigt med lite diesel jämfört med att laga skiten
Användarvisningsbild
av SvenB
P210 skrev: Du menar väl långa! (åtminstone 15-20min)
Men hur fungerar det om man nästan, som jag, uteslutande använder värmaren som tillskottsvärme? Det tar ju inga 15-20 min innan motorn är varm och värmaren slår av.
Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]