Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cre7728
Hej

en D5 Twin Engine är beställd och jag väntar otåligt på leverans i början av december och därför har jag haft tid att nörda ner mig i allt möjligt onödigt.
En sak finner jag dock ingen alls info om, går det att trimma en D5 till en D6?
Enligt instruktionsboken är det ju samma 2400cc motor? läste någon annanstans att det var en 2000cc i D5:an men volvos instruktionsbok känns som mer tillförlitlig.
om det nu är fallet så är frågan vad förhindrar att kunna trimma/chippa eller vad det nu heter till en D6?

Mvh
Farah
Användarvisningsbild
av spaceuser
cre7728 skrev:Hej

en D5 Twin Engine är beställd och jag väntar otåligt på leverans i början av december och därför har jag haft tid att nörda ner mig i allt möjligt onödigt.
Enligt instruktionsboken är det ju samma 2400cc motor? läste någon annanstans att det var en 2000cc i D5:an men volvos instruktionsbok känns som mer tillförlitlig.
om det nu är fallet så är frågan vad förhindrar att kunna trimma/chippa eller vad det nu heter till en D6?

Mvh
Farah
En D6 har väl en elmotor också, dvs det är en hybrid.
av cre7728
spaceuser skrev:

Mvh
Farah
En D6 har väl en elmotor också, dvs det är en hybrid.
Jo exakt, båda har 2400cc diesel med olika trimgrad plus elmotor ( samma i både)
så frågan kan man få dieseln i D5 att få ut mer är 163hk?
Användarvisningsbild
av joel80
Har vi tur (får min D5 TE i slutet av nov) :) kommer det en polestar-uppgradering om nått år.. Det är likadan motor i D5 TE som i D6 TE. Så har jag förstått det i allafall.

Spaceuser: D5 TE har också elmotor... Det är den lite billigare varianten av Volvos hybrid. Det är alltså inte en "vanlig" D5a.
av Robban12

Mvh
Farah

Jag har beställt en likadan bil och väntar på för fullt. Kompisen har kört med din D6a i 18.000mil med detta trim och det håller riktigt bra, han är inte snäll med gasen om man säger så.

Jag kommer beställa detta trim direkt. http://rica.nl/chiptuning.php?v=37-570-2734&tabblad=1
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle aldrig sätta i nått tredjepartstrim i en ny bil! Speciellt inte i en så pass avancerad som e Twin Engine..
Skulle rekommendera att vänta till Polestar släpper en riktig optimering!
av Robban12
joel80 skrev:Jag skulle aldrig sätta i nått tredjepartstrim i en ny bil! Speciellt inte i en så pass avancerad som e Twin Engine..
Skulle rekommendera att vänta till Polestar släpper en riktig optimering!

Finns bara en skillnad, det är vad du får för det du betalat.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. med Rica kan det bli dyrt! Både nybilsgarantin och maskinskadeförsäkring kan sumpas. (I allafall om det gäller ersättningar för drivlinan.)

Rica har egna garantier.. men läs isåfall villkoren noga! Jag tror t.ex att dom kräver tätare serviceintervall än vad bilen annars behöver... för att deras försäkring ska gälla alltså.

Andrahandsvärdet på en bil som varit trimmad från en tredjepartare kan också diskuteras. Jag skulle dra öronen åt mig direkt... tror det är fler som gör det.
av Psyko
Skulle aldrig mixtra med mjukvaran på en hybrid. Det är otroligt viktigt att mjukvaran i ECM lirar med hybridsystemet. Om det skulle ge problem kommer det blir oerhört kostsamt för ägaren av bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]