Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
Hittat en bil som jag skulle kunna tänka mig åka och titta på, V60 T4-13.
Handlaren är ingen auktoriserad Volvo-handlare och jag tänker då - finns det någon nackdel med detta?
Hos en Volvohandlare är det lättare att pruta med lite grejer/utrustning. Tydligen dags för bilen att servas. Lämnar de iväg till auktoriserad Volvo-verkstad och gör det innan eventuellt köp?
Användarvisningsbild
av benny10
Favazza skrev:Tydligen dags för bilen att servas. Lämnar de iväg till auktoriserad Volvo-verkstad och gör det innan eventuellt köp?
Är du en seriös intressent av bilen och kräver att den servas innan, och just på Volvo, så går ju troligtvis säljaren dig till mötes. Dock försämras din prutmån på det viset. Bättre att, pga av stundande servis, försöka dra ned priset och sedan själv serva på Volvo.
Senast redigerad av 1 benny10, redigerad totalt 0 gånger.
av prahna
Har köpt Volvo på en annan märkeshandlare och gör aldrig om det. Otroligt otillmötesgående när det var fel på bilen och man fuskade med reparationer man sa sig ha gjort. Mitt råd köp hos Volvo eller privat!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också köpt hos icke auktoriserad.. Är inte heller helt nöjd med hur man blivit bemött efteråt om man kommit tillbaka med nått.
Såg dock till att han var MRF-ansluten... så skulle man få några problem och behöva ta till ARN så måste han i allafall följa besluten om han inte ska bli utkastad.

Är bilen helt rätt och man kan få skapligt pris tycker jag man ändå inte ska skippa alternativet helt. Men se till att kolla upp säljaren innan så att firman är seriös och inte svartlistad. Googla namnet på firman och kolla efter t.ex forumkommentarer och kolla sen om dom är MRF-anslutna.

När det gäller Servicen var det en grej jag direkt sa och prutade ner 3000kr på.. (Var ca 2 månader alt 200 mil kvar till service) sen lyckades jag pruta ner lite ytterligare tusenlappar samt få med vinterdäck på alu-fälg.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av Favazza
Det var precis detta jag anade.
Tyvärr finns det inte så många att välja mellan på just den kombon jag vill ha.
Blev därför glad när denna dök upp...
av prahna
Min AC var paj innan köpet, de skulle fixa detta då den gurglade. En månad efter sexmånadersgarantin gått ut visade det sig att kondensorn var sönderrostad... Troligen lappade och fyllde de bara. Sedan var bilen krockad sedan tidigare mm mm de sa att de aldrig förlorat i ARN men när jag anmälde dem gav de sig direkt och betalade mina omkostnader för ACn. Kommer aldrig köpa bil hos denna kedja inom WV igen
Användarvisningsbild
av P210
Köper helst privat och bara om priset är helt rätt av handlare, fick tag på min V50 billigt hos en Hyundaihandlare som inte riktigt begrep hur mycket lullull det var i den som gjort att en Volvohandlare listat den betydligt högre.

Läge att göra klipp alltså, garantin får man ju på köpet hos alla firmor, och det kan lika väl vara en Volvoverkstad i närheten som gör garantijobbet, MRF skriver:
...åtar sig säljföretaget att avhjälpa felet kostnadsfritt vid närmaste lämpliga verkstad som har anvisats av säljföretaget...
Så bil/skick/pris är allt - handlaren inget om du frågar mig, köper du privat står du där med Svarte Petter så fort affären är färdig. Via en handlare 3-6 mån MRF-garanti på beroende på ålder/mil, med största sannolikhet händer inget under den tiden på en så ny bil och handlaren behöver du aldrig se igen.. Men skulle något strula så finns det nog sämre och bättre bemötanden bland alla märkeshandlare oavsett märke de representerar!
Användarvisningsbild
av joel80
Blanda inte ihop garanti och reklamationsrätt nu bara. Garanti är nått som säljaren kan ge och bestämma över, reklamationsrätten går inte att avtala bort och är oftast mer täckande än de ofta onödiga garantierna som ibland mer verkar vara en dimridå för att inte kunden ska använda sin reklamationsrätt.

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]