Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomhe
Hej!
Har sökt runt på forumet och hittat diverse trådar ang chassisättningen på XC60 men ej fått ett riktigt svar på de jag undrar.
Har letat efter en xc60 r-design men har nu hittat en 2014 Summum och allt som jag varit ute efter, förutom att det inte är sportchassi, hur stor skillnad är det egentligen om man som jag mest åker i stadsmiljö med köer i Stockholm, blir inte så mycket aktiv körning men dom gånger de händer vill jag ju inte känna att karossen ligger kvar i andra filen :P
Och självklart är det bästa att åka och provköra men då alla handlare jag varit i kontakt med endast har standard och jag måste bestämma mig imorgon för en affär så får jag förlita mig på er :-)-)
av rojo8515
Jag har kört i fem år med sportchassi på min XC60.

Visst går den stadigt, men komforten blir sämre. Med 17 tums fälgar och nya dubbfria Nokia Hakka SUV däck kan jag tycka att komforten är rätt ok.

I Stockholm har det ju byggts enormt massa farthinder och vägbulor, sportchassit funkar sämst när det är saker som sticker upp i vägbanan. Tjälskadad Norrlandsväg är inte rolig.

Nu har jag kört en Summum i fyra veckor med standardfjädring, mycket bättre komfort över vägbulorna men visst är den lite "SUV-gungig" och vinglig i jämförelse.

Skulle jag köpa ny bil idag blir det med Four-C eller luftfjädring. Tyvärr medger inte ekonomin detta, och begagnad four-C finns knappt. Och så kostar det ju över 30.000:- att byta stötdämparna runt om när de är slut efter 15000 mil....
av Tomhe
Tack för svar.
Har kört v60 med standardchassi, där önskade jag sportchassi, en del av anledning till att jag ville göra mig av med den och samtidigt byta upp mig till xc60.
Har fått in offerter på nybilsköp, skiljer knappa 50k så det kanske är att gå på istället.
av rojo8515
Det är ju en del andra trevliga prylar på R-design, bland annat en styrväxel med bättre körkänsla och trevlig inredning.

Är det mer körglädje du är ute efter så kan det vara ett bra val med R-design. Med bra däck och mindre fälgar så du får mycket gummi mellan fälgkanten och asfalten så är det inte så tokigt. Det är inte alls så stötigt som i mindre bilar med sportchassie.
av perhall
Visst finns väl ändå inte luftfjädring som någon här övervägde till XC60?
Jag har haft R-Design i V70 och tyckte inte att det gav så mycket bättre väghållning, mest sämre komfort, trots en hel del förändringar... och P Zero 18" med supergrepp.
PH
av rojo8515
Det finns endast luftfjädring till XC 90 för närvarande.

Möjligen att nästa XC 60 på nya SPA-plattformen får det också.
Användarvisningsbild
av dol
Jag har inte provat R-design chassit men önskat mig lite styvare än standardchassi många gånger.
Jag upplevde förbättring genom att byta till IPD krängningshämmare bak. (billigt har jag för mig)
18 tummare på XC60 är bekvämt.
av Tomhe
dol skrev:Jag har inte provat R-design chassit men önskat mig lite styvare än standardchassi många gånger.
Jag upplevde förbättring genom att byta till IPD krängningshämmare bak. (billigt har jag för mig)
18 tummare på XC60 är bekvämt.
Tack för svaret, kommer nog vänta in en r-design för mitt tycke så man slipper gå o grämma sig över detaljer senare.

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?