Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanO2
Tjenare allihopa, ny på forumet.
Har en XC60 D4 -16 med den nya automatlådan. Lådan har funkat bra, men den har börjat lägga i tvåan och trean väldigt hårt. Frågade verkstan och de sa att man inte kan nolla adaptionen, det som är gjort är gjort. Stämmer detta? Bilen har gått cirka 700 mil. Tänkte att en nollning kanske skulle kunna hjälpa, men någon kanske har något bättre tips :)
Senast redigerad av 1 JohanO2, redigerad totalt 0 gånger.
av Suunto
Hej!
En kollega till mig hade samma problem med nya D4 samt 8 stegade AUT lådan (men i en V60).
Han fick SW uppdatering av lådan sen var det löst. :)
av V60Crosscountry
Jag har samma problem, också 8-stegade automatlådan.
Fick en mjukvaruuppdatering (PDS-mjukvara uppgradering på TCM, CEM, ECM) men problemet kvarstår, känns nästan som att det blev värre efter uppgraderingen faktiskt.
Användarvisningsbild
av Strebern
Fick ny motorprogramvara för någon månad sedan i min bil (8-växlad låda), efter det tog det väl en 3 veckor innan växellådan gick som folk igen utan ryck och hopp, dvs var adapterad igen.

Det är väl klart att det går att nolla mjukvaran, men det kanske innebär att man måste ladda om mjukvaran, och det kanske de inte är intresserade av utan att få betalt?
Användarvisningsbild
av PaNi
Samma problem. Var i början väldigt nöjd med den nya växellådan, men nu tycker jag den växlar sämre än jag gjort själv med en manuell låda. Speciellt vid krypkörning i köer där farten växlar mellan 0 och 30 km/h blir ibland uppväxlingen till tvåan stenhård.
av JohanO2
PaNi skrev:Samma problem. Var i början väldigt nöjd med den nya växellådan, men nu tycker jag den växlar sämre än jag gjort själv med en manuell låda. Speciellt vid krypkörning i köer där farten växlar mellan 0 och 30 km/h blir ibland uppväxlingen till tvåan stenhård.
Exakt samma problem här. Det rycker till rejält när den lägger i tvåan. Ska in till verkstaden och se ifall de kan göra något åt det. Är detta ett känt problem med den nya växellådan eller är det bara en smaksak? Kan i alla fall säga att demobilen växlade som en dröm även när jag krypkörde i köerna i stan! Den hade förövrigt runt 50 mil på mätaren vid provkörningen, men inte ska en växellåda bli sämre efter ett par hundra mil...
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag har kört lite över 500 mil med min nu och den enda gången lådan har växlat
lite hårt var efter första servicen. Före och efter det har den alltid växlat mjukt både på
landsväg och i stan.
av JohanO2
Triad skrev:Finns TJ på detta problem.
Är det bara verkstadspersonal som kan se vilka TJ som kommit ut eller kan man hitta dessa någon annanstans?
Verkstaden brukar ju aldrig fråga "vill du åtgärda detta, det finns TJ på detta" utan att man själv påpekat felet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]