Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
Har en BMW 330d xDrive Touring -13 som "andrabil" nu. Köpte en XC70 Classic i somras.

Värdet på BMW:n är i runda slängar strax över 350 tusen och nu tycker jag att det känns lite slösaktigt. Borde kunna ha en billigare bil vid sidan av.

Skulle jag bli nöjd med en S60 T6 Summum? Finns rätt fina exemplar strax över 200 tusen. Får ju loss 150 tusen i cash på det viset. Är ju alltid något.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bäst är nog hur som att provköra en. Huruvida en blir nöjd känns rätt svårt att svara på tyvärr. :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror du skulle bli nöjd, men se till att hitta en bil med R-Design chassie eller 4C-chassie. Den blir rätt mycket roligare att svänga med då.
av Verdi
MartinS skrev:Jag tror du skulle bli nöjd, men se till att hitta en bil med R-Design chassie eller 4C-chassie. Den blir rätt mycket roligare att svänga med då.
Det som oroar mig är automatlådan. Min BMW, med fabrikstrim som ger 286 hk, gör 0-100 på ca 5,1 sekunder. En T6 är väl bra mycket långsammare trots högre effekt. Måste betyda att automaten är väldigt långsam?

Det andra som oroar mig är just väghållningen. Att man inte får den här fina känslan att bilen _vill_ svänga. Handlar inte bara om hårdheten på chassit utan även viktfördelning och styrkänsla. Vad gäller chassit så vill jag oftast inte ha så hårt. Har ställbart adaptivt chassi på BMW:n och det är perfekt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag vet inte om om jag tycker 5.8sek är "bra mycket långsammare". Polestar optimering är för övrigt något du vill ha.

Du behöver provköra bilen för att bilda dig en egen uppfattning om chassiet.
av Verdi
MartinS skrev:Jag vet inte om om jag tycker 5.8sek är "bra mycket långsammare". Polestar optimering är för övrigt något du vill ha.

0,7 sekunder trots ett 20-tal fler hästar är en evighet i sammanhanget. Egentligen är det inte 0-100 som är viktigt utan att skillnaden indikerar långsamma växlingar.

Men du har rätt. Jag får försöka leta upp en T6 att provköra. Kanske kan höra med min säljare som sålde mig XC70:n om de har nån hemma. Är det några väsentliga skillnader mellan årsmodellerna?
av viktorgibrand
Verdi skrev:
MartinS skrev:Jag vet inte om om jag tycker 5.8sek är "bra mycket långsammare". Polestar optimering är för övrigt något du vill ha.

0,7 sekunder trots ett 20-tal fler hästar är en evighet i sammanhanget. Egentligen är det inte 0-100 som är viktigt utan att skillnaden indikerar långsamma växlingar.

Men du har rätt. Jag får försöka leta upp en T6 att provköra. Kanske kan höra med min säljare som sålde mig XC70:n om de har nån hemma. Är det några väsentliga skillnader mellan årsmodellerna?
Som tidigare sa rekommenderas R-design samt att en Polestar optimering gör sig.
Provkörde både standard V60 T6 och V60 T6 Black R.
Blev den sistnämnda, motorns karaktär blir bra mycket bättre med Polestar i min mening.
Valde mellan 335i, S4 och V60 och det föll på V60 då man ficka samma utrustning och prestanda till ca 150 000 mindre när man kollade nyare årsmodeller som inte gått så långt.

https://www.youtube.com/channel/UCH6WqS ... tdUuf7dJpg där ser du iaf hur den växlar vid fulllgas i S-läge.
av Lövet
Chassiet i S60 är utmärkt, komforten och styrningen likaså. Men automatlåda är flera generationer efter BMW-lådan. Den är till och med väsentligt sämre än förra generationens ZF-låda (den i E90/E60) tyvärr. Det drar ner intrycket av hela bilen. MEN, man vänjer sig. Lådan håller åtminstone väldigt bra och är komfortabel.
Användarvisningsbild
av Strebern
Har man råd med en T6 kanske man har råd med en Jaguar XE S, 0-100 på 5 sek.
Kostar 100 000 upp mot T6.
Känns som att bakhjulsdriften och en riktig motor är värt det, jag ska definitivt kika på en sån nästa gång jag byter, alternativt en V60 Polestar, samma pris upp mot T6
av Verdi
Strebern skrev:Har man råd med en T6 kanske man har råd med en Jaguar XE S, 0-100 på 5 sek.
Kostar 100 000 upp mot T6.
Känns som att bakhjulsdriften och en riktig motor är värt det, jag ska definitivt kika på en sån nästa gång jag byter, alternativt en V60 Polestar, samma pris upp mot T6
Det handlade inte om att köpa nytt utan om något begagnat som är klart billigare än min BMW men som ändå är ok att köra runt med. Men en T6 blir nog ändå för dyr för att det ska vara värt det. Man förlorar för mycket på själva bytet och sen blir annat dyrare/sämre också. Service, förbrukning, sämre garantier, äldre bil...
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]