Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1009351
Tjena!

Jag är i köptankar på en XC60 D4 awd aut (D5) från MY14 och framåt, men blir inte riktigt klok på begagnatpriserna. Har egentligen som tanke att köpa en lätt begagnad med kanske max 2000-3000 mil. Men när man tittar på blocket så är priserna inte riktigt kloka jämfört om man "bygger" en ny minus vad jag tror en ungefärligt prut på en 7-10 %.

Jag har inte på allvar börjat ta in offerter på en ny men tycker det skiljer alldeles för lite på en bil uttagen i t.ex maj 2013 och en helt ny. Är verkligen andrahandsvärdet så bra? Eller vad har ni köpt er XC60 för?

Det jag är intresserad av i utrustning är:

Ocean race eller Summum
klimatpaket (VOC)
Lastpaket (elbaklucka)
Drag
Eventuellt Driver support paketet men måste stoppa nånstans.. :???:

Sen är all övrig utrustning nått man får på "köpet" vid begagnad men vid ny så är det ungefär där jag skulle lägga mig. Kanske nått "litet" till.. :???:


Taket på vad jag vill lägga är väl ca 380-400 +- ett par lappar..


Hälsningar

Robert
#1009370
Ja, XC60 är ju en av Volvos absolut populäraste modeller (om inte DEN populäraste) så andrahandsvärdet är förvånansvärt högt. Var med när en kollega i somras köpte en beggad XC60 Summum '13 (kommer ej ihåg motor) för 300k. Jag tyckte han kunde lägga till en slant och ta en fabriksny men nä.
#1009624
robert7539 skrev:Tjena!

Jag är i köptankar på en XC60 D4 awd aut (D5) från MY14 och framåt, men blir inte riktigt klok på begagnatpriserna. Har egentligen som tanke att köpa en lätt begagnad med kanske max 2000-3000 mil. Men när man tittar på blocket så är priserna inte riktigt kloka jämfört om man "bygger" en ny minus vad jag tror en ungefärligt prut på en 7-10 %.

Jag har inte på allvar börjat ta in offerter på en ny men tycker det skiljer alldeles för lite på en bil uttagen i t.ex maj 2013 och en helt ny. Är verkligen andrahandsvärdet så bra? Eller vad har ni köpt er XC60 för?

Det jag är intresserad av i utrustning är:

Ocean race eller Summum
klimatpaket (VOC)
Lastpaket (elbaklucka)
Drag
Eventuellt Driver support paketet men måste stoppa nånstans.. :???:

Sen är all övrig utrustning nått man får på "köpet" vid begagnad men vid ny så är det ungefär där jag skulle lägga mig. Kanske nått "litet" till.. :???:


Taket på vad jag vill lägga är väl ca 380-400 +- ett par lappar..


Hälsningar

Robert

Det var likadant när jag köpte min bil, Jag valde mellan en ett år gammal bil eller ny bil med 20.000:- i prisskillnad ungefär. Jag valde en ny och väntade även om jag egentligen hade bråttom men kunde vänta dem veckorna iaf :)
#1010666
Det beror helt på utrustning i detta fallet. Du planerar att köpa en XC60 med AWD och eftertraktad utrustning. Då ser tyvärr marknaden ut så idag.

Vi köpte vår XC70 för 2 månader sedan. En MY14 D4 fast med manuell låda och FWD för vi ville specifikt ha det. Den har momentum, BE, VOC, drag och annat gott som vi också ville ha. Med 2500 mil på mätaren gav vi 110 000 kr mindre än för en ny vilket vi är mer än nöjda med. Och eftersom vi planerar att behålla bilen under en lång framtid och inte byta ut den är vi inte särskilt intresserade av andrahandsvärdet. Så för oss, med den för marknaden icke önskvärda utrustningen, var det perfekt :)
#1010677
Alexas skrev:Det beror helt på utrustning i detta fallet. Du planerar att köpa en XC60 med AWD och eftertraktad utrustning. Då ser tyvärr marknaden ut så idag.

Vi köpte vår XC70 för 2 månader sedan. En MY14 D4 fast med manuell låda och FWD för vi ville specifikt ha det. Den har momentum, BE, VOC, drag och annat gott som vi också ville ha. Med 2500 mil på mätaren gav vi 110 000 kr mindre än för en ny vilket vi är mer än nöjda med. Och eftersom vi planerar att behålla bilen under en lång framtid och inte byta ut den är vi inte särskilt intresserade av andrahandsvärdet. Så för oss, med den för marknaden icke önskvärda utrustningen, var det perfekt :)

Man ska köpa bil åt sig själv, inte för 2:a ägaren
#1010778
Jag kanske missförstår, men om man bygger den bil som jag ska byta bort strax (D5 xc60 Summum, polestar, Driver support, automat, Saville grå metallic mm) hamnar den cirka 240ksek från priset jag erbjuds i inbyte, sedan avgår rabatt givetvis men man ska få en bra rabatt för att hamna nere runt vad de går för.... På blocket verkar liknande ligga runt 320ksek. Eller så är jag lurad :lol: min bil är iofs utplockad april 2013 (gamla utseendet) och har gått 4000 mil.
#1010788
Enduroåkaren skrev:
Alexas skrev:Det beror helt på utrustning i detta fallet. Du planerar att köpa en XC60 med AWD och eftertraktad utrustning. Då ser tyvärr marknaden ut så idag.

Vi köpte vår XC70 för 2 månader sedan. En MY14 D4 fast med manuell låda och FWD för vi ville specifikt ha det. Den har momentum, BE, VOC, drag och annat gott som vi också ville ha. Med 2500 mil på mätaren gav vi 110 000 kr mindre än för en ny vilket vi är mer än nöjda med. Och eftersom vi planerar att behålla bilen under en lång framtid och inte byta ut den är vi inte särskilt intresserade av andrahandsvärdet. Så för oss, med den för marknaden icke önskvärda utrustningen, var det perfekt :)

Man ska köpa bil åt sig själv, inte för 2:a ägaren
No shit sherlock. Det är väll klart man ska :)
#1010819
Prutmånen på begagnat är ofta väldigt begränsad.

Med den nya kampanjen på Summum/R-Design så kan man få en fin XC60 Summum för strax över 400, med rabatt så borde den hamna på samma pris som många begagnade på blocket. Fördelen med en ny bil är att man får välja färg och utrustning själv, nybilsgaranti, vagnskadeförsäkring, nya däck, lägre skatt(?) - och framför allt känslan att hämta ut en ny bil!

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]