Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Jag blir inte klok på mig själv.
Bil ska bytas o jag bara velar. Jag velar med drivmedel då jag det närmaste året inte kommer köra in en diesel, ekonomiskt. Men detta är ett mindre problem som löser sig när jag väl beställer.
Men skillnaden mellan 4:an resp 5:an blir jag inte klok på oavsett drivmedel.

Kollar man motorspecifikationerna så är motorvolymen mindre på 5:an än 4:an.
Nu kommer bilen mest gå på större vägar o då i tuffande motortempo utan att turbon används. Självklart lär jag köra om o det är drf jag letar mer motorstyrka än min nuvarande 1.8F.
Men borde inte 5:an dricka mer bränsle än 4:an på dessa vägar? Tycker att den ska arbeta med högre varvtal.
Att ställa dessa frågor till en försäljare som inte kan bilar mer än min systerdotter som säljer elavtal via telefon känns meningslöst.
Hoppas på bra svar här i stället.
Fyll på med erfarenheter ni har så slipper jag ställa fler frågor som får mig att verka korkad :D
Användarvisningsbild
av spaceuser
Provocative77 skrev:Jag blir inte klok på mig själv.
Bil ska bytas o jag bara velar. Jag velar med drivmedel då jag det närmaste året inte kommer köra in en diesel, ekonomiskt. Men detta är ett mindre problem som löser sig när jag väl beställer.

Nu kommer bilen mest gå på större vägar o då i tuffande motortempo utan att turbon används. Självklart lär jag köra om o det är drf jag letar mer motorstyrka än min nuvarande 1.8F.
Men borde inte 5:an dricka mer bränsle än 4:an på dessa vägar? Tycker att den ska arbeta med högre varvtal.
Att ställa dessa frågor till en försäljare som inte kan bilar mer än min systerdotter som säljer elavtal via telefon känns meningslöst.
Fyll på med erfarenheter ni har så slipper jag ställa fler frågor som får mig att verka korkad :D
En motorstarkare bil behöver inte dra mer bränsle än samma bil med en motor med mindre antal hästkrafter. Den motorstarkare kan gå lättare i t ex motorvägsfart än den svagare motorn som får kämpa på för att orka hålla tempot uppe. Inte alltid sant, men väldigt ofta.

KIka på, spritmonitor.de (med användargenererat data) och jämför olika motoralternativ på den bilen du vill ha, så får du se om T5 dricker mer än T4 eller D5 mer än D4.

Tyvärr så har Volvo prisatt D5 jmf med D4 helt åt skogen enligt egen mening. Nu har jag bara erfarenheten av AWD med 5-cyl motorn, som har samma motorvolym, men 30 hk mer i D5 för lika många tusenlappar. Knappast motiverbart, om man inte har överskott på slantar.
av Provocative77
spaceuser skrev:
Provocative77 skrev:Jag blir inte klok på mig själv.

En motorstarkare bil behöver inte dra mer bränsle än samma bil med en motor med mindre antal hästkrafter. Den motorstarkare kan gå lättare i t ex motorvägsfart än den svagare motorn som får kämpa på för att orka hålla tempot uppe. Inte alltid sant, men väldigt ofta.

KIka på, spritmonitor.de (med användargenererat data) och jämför olika motoralternativ på den bilen du vill ha, så får du se om T5 dricker mer än T4 eller D5 mer än D4.

Tyvärr så har Volvo prisatt D5 jmf med D4 helt åt skogen enligt egen mening. Nu har jag bara erfarenheten av AWD med 5-cyl motorn, som har samma motorvolym, men 30 hk mer i D5 för lika många tusenlappar. Knappast motiverbart, om man inte har överskott på slantar.
Det är lite så jag tänker.
Cylindervolymen är tydligen mindre på de motorstarkare motorerna. Att jag velar mellan 4:an o 5:an beror just på att jag gått från en äldre T5 till en 1.8f o den ligger på 3500 varv på motorvägen där en större motor bara tuffar på.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
T4 är ju verkligen förmånlig att köpa mot D3/D4
Användarvisningsbild
av LazerHawke
T5 2.0 245hk ligger 110 runt 1600-1700rpm på motorvägen vilket är klart godkänt
av Provocative77
Måste krypa till korset o erkänna att jag läst. Tyvärr så har jag läst fel o totalt missuppfattat allt vilket kan förklara att jag inte fått någon respons.
Så vi lägger den här tråden till handlingarna.
Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]