- ons 30 sep 2015, 10:05
#1007881
Hejsan,
Jag har en undran om varvtalet på sexans växel på en 2011 XC60 AWD D3 med manuell sexväxlad växellåda.
Och hoppas att någon här kan svara, jag provade på Volvos Facebooksida men fick till svar "Hej Dennis, vi kan tyvärr inte svara på tekniklösningar av motorer och modeller som går så långt tillbaka i tiden.". 4år...
Vid 120km varvar motorn 2250varv/min vilket känns väldigt högt för en diesel.
En bekants 2011 v70 D3 (ej AWD) med manuell sexväxlad växellåda varvar vid 120km 1700varv/min, vilket känns mycket mera rimligt. Vilket även syns i hans förbrukning.
I min värld tycker jag att sexan ska vara en överväxel för att få ner varvtalet och förbrukningen vid landsvägskörning. Jag har kollat upp skillnaderna i slutväxeln och i min är det ca 4,7:1 och i hans är det ca 3,5 eller ca 4,0:1
Det märks även vid stadskörning, i svängar som jag tidigare körde på 2an i, nu passar 3an bättre. Men varvtalet är ju ungefär lika, man får bara sitta och växla mer!?
Och det är ju inte så att motorn är kraftlös under 2000varv…
Ni som har 2011or med manuella lådor, har ni samma siffror?
Så varför har man växlat den så?
Med vänlig hälsning
Dennis
Jag har en undran om varvtalet på sexans växel på en 2011 XC60 AWD D3 med manuell sexväxlad växellåda.
Och hoppas att någon här kan svara, jag provade på Volvos Facebooksida men fick till svar "Hej Dennis, vi kan tyvärr inte svara på tekniklösningar av motorer och modeller som går så långt tillbaka i tiden.". 4år...
Vid 120km varvar motorn 2250varv/min vilket känns väldigt högt för en diesel.
En bekants 2011 v70 D3 (ej AWD) med manuell sexväxlad växellåda varvar vid 120km 1700varv/min, vilket känns mycket mera rimligt. Vilket även syns i hans förbrukning.
I min värld tycker jag att sexan ska vara en överväxel för att få ner varvtalet och förbrukningen vid landsvägskörning. Jag har kollat upp skillnaderna i slutväxeln och i min är det ca 4,7:1 och i hans är det ca 3,5 eller ca 4,0:1
Det märks även vid stadskörning, i svängar som jag tidigare körde på 2an i, nu passar 3an bättre. Men varvtalet är ju ungefär lika, man får bara sitta och växla mer!?
Och det är ju inte så att motorn är kraftlös under 2000varv…
Ni som har 2011or med manuella lådor, har ni samma siffror?
Så varför har man växlat den så?
Med vänlig hälsning
Dennis