Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peterxc60
Jag har funderingar på att köpa 19"fälgar till vinterdäcken (odubbat) men är lite tveksam till om ljudnivån blir för hög? Har 20" på sommarfälg.
Någon som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
av GustavB
Peterxc60 skrev:Jag har funderingar på att köpa 19"fälgar till vinterdäcken (odubbat) men är lite tveksam till om ljudnivån blir för hög? Har 20" på sommarfälg.
Någon som har erfarenhet av detta?

Ljudnivån beror inte i huvudsak på storleken på fälgen. Snarare på vilket däck du väljer.
av Robot
Det brukar finnas med i tester om däcket är brötigt. Själv så beställde jag Hakka 8 som vinterdäck nu. Har kört på både Hakka 7 och 8 på andra bilar och gillar det däcket. Första 100 milen eller så kan dock vara lite mer högljudda när dubben sliter in sig..
av Peterxc60
Det jag tänker på är att det blir låg profil på vinterdäcken.
På sommardäcken så tycker jag att det ligger på gränsen vad gäller stötigt och bullrigt, och vinterdäck lämnar lite mer oljud är min uppfattning.
Så frågan är ju om man kan leva med oljudet som kommer från 19" eller om man ska gå ner till 18" fälgar med större profil?
Ju större desto snyggare men det måste ju oxå vara bekvämt..
Användarvisningsbild
av GustavB
Peterxc60 skrev:Det jag tänker på är att det blir låg profil på vinterdäcken.
På sommardäcken så tycker jag att det ligger på gränsen vad gäller stötigt och bullrigt, och vinterdäck lämnar lite mer oljud är min uppfattning.
Så frågan är ju om man kan leva med oljudet som kommer från 19" eller om man ska gå ner till 18" fälgar med större profil?
Ju större desto snyggare men det måste ju oxå vara bekvämt..
Jag tyckte inte det vara några problem med 19" + Hakka 7 Dubb på min Xc60 -14. Dock blir det lite stötigare än 18".

I min värld är nog 18" den mest komfortabla, ekonomiska och utseendemässigt bästa kompromissen vad gäller vinterdäck!
av Robot
Ja 18" på XC60 känns komfortabelt. 18" på den Passaten jag hade var inte direkt någon komfort: hårda däck, hård fjädring och hårda säten.. :roll:
av mikebike
Peterxc60 skrev:Det blev 20" fälgar.
I förra Teknikens Värld jämförde de hur olika fälgstorlekar uppförde sig på vintern. Resultatet var att minst var bäst.
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]