Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linneax
Planerar att byta upp min s60 -06 till v60cc men har lite svårt att bestämma mig för vilken modell jag vill ha.
Valet ligger mellan D3 150 HK och D4 AWD 190 HK. Har fått offert från Volvo och dessa ligger på samma pris då jag vill ha automat och denna är tillval till D3an och standard till AWD. Angiven bränsleförbrukning skilljer ca 0,10 enligt volvo. Jag kör bara ca 1000 mil/år så bränsleförbrukningen är inte direkt avgörande. Kör ofta med hästsläp 1500 kg. Har funkat bra med min 140 hk bensinare så HK är heller inte helt avgörande, mer än att det vore väldigt praktiskt med fyrhjulsdrift vintertid.

Någon som har några bra/dåliga erfarenheter av dessa? Någon som har hunnit prova eller kanske har testat i vanliga v60n? Något jag bör tänka på vad gäller den åttastegade växellådan i D3an/sexstegade i AWDn, något som har strulat?

Har även försökt få fram en försäkringskostnad på de båda, men eftersom det inte finns speciellt många cc ute än så har jag inte hittat några reg nr att räkna på via mitt försäkringsbolag. Har fått offert från Volvia på 281kr/månad för AWDn.

Tips, info och erfarenheter mottages tacksamt :)
av permikael
Vi kör en V60 D3 Automat -16.
Ligger runt 0,53 i förbrukning, motorn är enormt mycket skönare än den gamla 5cyl som D4awd har.

Dock har den vanliga V60:in enbart den 6stegade lådan, är dock samma typ som den 8:a stegade, den växlar mjukt och nästan så att man inte märker.
Har ingen dragkrok på våran vet alltså inte hur den är som dragbil.

Men är du i behov utav 4wd, är ju valet klart?

Rörande försäkring så vet jag inte då vår bil är tjänstebil.

Övrigt så är V60:in en riktigt fin bil, V60CC är absolut inte sämre. :wink:
av Thehellbillydeluxe
Kör en V60 CC D4 AWD, skönt vrid drar från 0,65 till 0,8 kommer kanske ner lite till när den är inkörd. Har inte passerat 100 mil än. Jag vill inte vara utan AWD så valet var inte svårt. Gillar gammelmotorn. Skiter i om den drar 2cl mer milen faktiskt. Det enda dryga är start och stoppen, men den går ju att slå av. Smaken är som baken ut och prova!
av V60D5AWDPolestar
Om priset är det samma, bränsleförbrukningrn inte spelar någon roll och du drar slap så är väl AWDn given.
av Termik
Glöm inte kolla dragvikten. Jag får max dra 1220kg med B-kort på min V60 D4 AWD. Med utökat B-kort så är 1800kg gränsen. Ej en CC skall tiläggas.
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]