Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ridax skrev:Mäter man inte avgasvärden vid besiktning (V60 D3 2011)? Var på besiktning idag och det finns inga avgasvärden i protokollet och jag såg aldrig att de mättes heller.
De frågar bilens styrdon hur läget är. :wink:
ridax skrev:
mikebike skrev:De frågar bilens styrdon hur läget är. :wink:
Är det sant??? Hur vet bilen om ifall t.ex. katalysatorn inte fungerar?
Ingen felkod = funktion.

Ta bort partikelfiltret och programera bort övervakningen = ingen felkod :-)-)

Om man vill alltså.
ridax skrev:
mikebike skrev:De frågar bilens styrdon hur läget är. :wink:
Är det sant??? Hur vet bilen om ifall t.ex. katalysatorn inte fungerar?
Det sitter en sensor efter katalysatorn (också).
Jag frågade om detta en gång och som ni säger man frågar bilen om allt är ok ;-)
De han också berättad är att om man kollar värdena så blir de ofta problem för har man otur så "lossnar" en massa partiklar precis när man ska testa, detta är anledningen till att man litar på bilen.
Allt detta gäller diesel, bensin bilar kollar man fortfarande.

Fredrik
Droopy skrev:visst är det underbart när man med ettor och nollor kan gå förbi det mesta :D
Ja, tills man ev blir ertappad. Bilprovningen är säkert medvetna om att det går att fuska och de kommer säkert att ta fram nya verktyg för att kolla det.

Lagen säger så här. (30 kap § 15 EU avgasförordning)

" Till böter eller fängelse i högst 6 månader döms den som med uppsåt eller av grov oaktsamhet ändrar eller gör ingrepp i utrustning som reglerar avgaser på en EU -typgodkänd motor till en mobil maskin på ett sådant sätt att motorn inte längre uppfyller kraven för det typgodkända utförandet"
Kör du en Volkswagen så lär du behöva genomgå ordentliga utsläppskontroller vid nästa besiktning! :lol:
GustavB skrev:Kör du en Volkswagen så lär du behöva genomgå ordentliga utsläppskontroller vid nästa besiktning! Bild
De kommer nog kolla alla diesel bilar extra noga nu Bild man skulle ha valt t5an istället

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]