Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svarvar
Någon annan som fått problem med adaptiva farthållaren, Kommer meddelande ofta att farthållaren kopplats ur, att något ev skymmer. att man skall kontrollera.
Detta händer nästan varje gång jag använder den oberoende om det är tomt på övrig trafik och ideala väder förhållanden eller om man kör efter någon annan bil . Ingen skillnad på avståndet man ställer in heller utan den ba ka slå ur, Har just haft bilen på 6000 mils service 2.0 och påpekade problemet men ingen skillnad. Har man sen av farthållaren stängd nån minut kan man igen koppla på den ett tag.

Någon annan som stött på problemet?
Volvo s60 -2013 aut
av ThunderAce
om det är nåt som skymmer en sensor fram på bilen eller kameran i rutan så brukar man också få meddelanden
i displayen, fungerar så på min med adaptiv farthållare i alla fall

däremot så är farthållaren ihopkopplad med gas pedal läges givaren och strular den så brukar farthållare inte fungera som det
ska heller, oftast när givaren går sönder så får man felkod på det och man kan inte få igång farthållaren alls så jag
är mest fundersam att det fungerar ibland, glapp i kontakten? skulle själv börja där

just det, fick de fram några felkoder på servicen?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Så ska det absolut inte vara.
Den kan slå av om det regnar riktigt kraftigt eller om det sätter sig snö framför radarn.

Är det varning för att radarn är blockerad du får så skulle jag låta verkstan provköra den igen, de bör kunna se av exakt vilken anledning den slår av. Möjligen är det byte som gäller.
av svarvar
Ja den slår ur när som hellst eller rättare sagt så kommer meddelandet indisplayen att något skymmer se handboken . Och det hjälper att stänga av den nån minut, men det kan också meddelandet dyka upp då man inte använder farthållaren också så det har knappast med pedalerna att göra. Hörde inget skulle varit fel på servicen utan de skulle uppdatera allt sa dom
Användarvisningsbild
av Waterlily
Som sagt av andra. Du bör kolla upp detta. Min har bara kopplat ur då det har fastnat ett rejält lager blötsnö framför radarantennen. Och jag använder funktionen så gott som alltid.

Lite synd att min inte har avfrostning som skulle kunna tina bort blötsnön.

Vänligen Näckrosen.
av ThunderAce
Waterlily skrev:Som sagt av andra. Du bör kolla upp detta. Min har bara kopplat ur då det har fastnat ett rejält lager blötsnö framför radarantennen. Och jag använder funktionen så gott som alltid.

Lite synd att min inte har avfrostning som skulle kunna tina bort blötsnön.

Vänligen Näckrosen.
När det gäller sensorn/radarn som sitter bakom grillen
Om du använder en värmeslinga och kopplar allt till eluppvärmda spolarmunstycken så kommer det funka.
Har gjort detta på min V70, slingan måste dock vara tillräckligt effektiv eftersom man monterar den på baksidan av grillen
men inte så effetiv att den smälter plasten i grillen
av ThunderAce
andreas 80 skrev:Skulle inte rekommendera att sätta något metallaktigt framför radarn, även om det fungerar för dig kan det försämra prestandan, och i värsta fall autobromsfunktionen
Har man autobroms så är det en annan femma, har inte det själv
945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]

Hjälp! Volvo 940

Finns det felkoder, lyser lampan?? Det låter[…]

Jag har installerat sprillans nytt batteri, nu har[…]

Volvoverkstaden laddade in uppdateringen på […]