Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas21
Hej,
Jag är en nybliven ägare av en XC60 MY12 och även ny i forumet. Jag tänkte kolla en sak med er kunniga Volvo ägare.

Bak på vänster sida längst ner sitter ju ett dimljuset. På samma position på höger sida finns också en lampa. Jag ser lampan när jag tittar in genom glaset men den tänds inte tillsammans med dimljuset. Är det så att jag har en trasig lampa där och den ska tändas med dimljuset eller är det någon annan lampa som jag inte förstått hur jag tänder? Jag har kollat i instruktionsboken men alla bilder jag hittar med dimljuset bak visar bara det vänstra ljuset.

// Andreas
av ThunderAce
det du ser är ingen lampa utan en atrapp så att man får symetry i bilen, utan nånting där så skulle man mä'rka direkt att det saknas nåt

hade likadant på min S60 och om du kikar på denna bild
så fanns dessa redan på de tidiga S60 facelift baklampor från 2005-2009, dimljuset är den avlånga länst till väster i bild

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... -30138445/

Jag ryckte bort min och byggde om och stoppade i en lampa så nu har jag dimljus på båda sidor bak
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det ska vara så för annars ser det ut som att bromsljusen är på. I länder med vänstertrafik är det tvärtom
av Andreas21
Där ser man. Då har man lärt sig nått nytt idag med.

Tack så jättemycket för svaren! Imponerande kunskap!

// Andreas
Användarvisningsbild
av Waterlily
På min BMW lyser bägge dimbakljusen vilken jag tycker är dumt för det kan tolkas som att jag bromsar. Dessutom är ljuset integrerat i armaturen för bakljus vilket inte direkt underlättar för bakomvarande att det är dimljuset jag har tänt.

1-0 till Volvo.

Vänligen Näckrosen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har då dimbakljus på båda sidor i V60 :D , dom sitter där bromsljusen på en XC60 är
IMG_0326.JPG
IMG_0326.JPG (248.62 KiB) Visad 3442 gånger
IMG_0327.JPG
IMG_0327.JPG (279.43 KiB) Visad 3439 gånger
/Kalle
av ThunderAce
De flesta nya bilar har ett tredje bromsljus i form av LED list eller liknande innanför bakrutan
så de flesta har nog koll på när det är bromljus och när det är dimljus, dessutom använder man dimljuus
vid dåligt väderlek, yrande snö bakom bilen, mycket regn på vägen som man rör upp med hjulen och positions
ljuset inte syns eller dimma naturligtvis då de kallas dimljus så jag kör med båda mina bak också
har båda på alla bilar
Användarvisningsbild
av iigloo
ThunderAce skrev:De flesta nya bilar har ett tredje bromsljus i form av LED list eller liknande innanför bakrutan
så de flesta har nog koll på när det är bromljus och när det är dimljus, dessutom använder man dimljuus
vid dåligt väderlek, yrande snö bakom bilen, mycket regn på vägen som man rör upp med hjulen och positions
ljuset inte syns eller dimma naturligtvis då de kallas dimljus så jag kör med båda mina bak också
har båda på alla bilar
Eftersom många sköter sina bilar illa är det vanligt med trasiga bromslysen och kunskapen om vilka modeller och tillverkare som har ett tredje, fungerande bromsljus är kanske inget man sitter och tänker igenom när det handlar om reaktion på millisekunder för att undvika en smäll.

Jag reagerar instinktivt, jag tänker aldrig i nödsituationer. Tänds en illröd lampa på fordonet framför bromsar jag automatiskt.

När fordon ligger för nära (ser endast motorhuven) brukar jag tända dimljuset bak och alla bromsar då in i vid alla tillfällen jag gjort det på.
av ThunderAce
iigloo skrev:
ThunderAce skrev:De flesta nya bilar har ett tredje bromsljus i form av LED list eller liknande innanför bakrutan
har båda på alla bilar
Eftersom många sköter sina bilar illa är det vanligt med trasiga bromslysen och kunskapen om vilka modeller och tillverkare som har ett tredje, fungerande bromsljus är kanske inget man sitter och tänker igenom när det handlar om reaktion på millisekunder för att undvika en smäll.

Jag reagerar instinktivt, jag tänker aldrig i nödsituationer. Tänds en illröd lampa på fordonet framför bromsar jag automatiskt.

När fordon ligger för nära (ser endast motorhuven) brukar jag tända dimljuset bak och alla bromsar då in i vid alla tillfällen jag gjort det på.
nu är det kanske lite sund förnuft, om du har en bil precis bakom dig vad ska du då tända dimljus och varna för, den ser dig ju redan
en annan femma om man bromsar. det är värre om man kommer ikap en bil som kör 80 på motorvägen i dimma och den
har bara position tända
i den situationen spelar roll om det är broms eller dimljus, jag tackar för att jag ser han från längre avstånd så slipper jag kyssa röven på den
Användarvisningsbild
av iigloo
ThunderAce skrev:
iigloo skrev:
har båda på alla bilar

nu är det kanske lite sund förnuft, om du har en bil precis bakom dig vad ska du då tända dimljus och varna för, den ser dig ju redan
en annan femma om man bromsar. det är värre om man kommer ikap en bil som kör 80 på motorvägen i dimma och den
har bara position tända
i den situationen spelar roll om det är broms eller dimljus, jag tackar för att jag ser han från längre avstånd så slipper jag kyssa röven på den
Om du inte förstår varför jag använder dimljuset istället för att leka med livet genom att pumpa med bromsen....sunt förnuft sa du?
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]