Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag tycker start och stoppfunktionen stänger av för tidigt. Andra bilar jag kört har stängt av när bilen står helt still. Men Volvon kan lägga av när man rullar sakta framåt innan den stannat, då stängs ju även styrservon av. Är era också så? Känns sådär tycker jag.
Senast redigerad av 2 Thehellbillydeluxe, redigerad totalt 0 gång.
av permikael
Japp den stänger av en bit innan man stannar (ibland).
Om jag har förstått det korrekt är det så det skall vara, alltså att du skall rulla sista biten utan att motorn är igång.
Har dock inte upplevt att styrservon stänger av?
Däremot kan det blir lite konstigt ibland, om tex en kö börjar röra påsig innan man stannat bilen, då är det lätt att få det osmidigt.
patnil68 skrev:Har samma fenomen, och tycker inte att den är okej. Om man smyger upp på ex. en trottoar och svänger samtidigt så slår bilen av ( ung. 4 km/h) och servopumpen hinner inte med att starta upp...Nära att jag brakade in i kompisens grindstolpe. Som det skrevs i tråden så är funktionen osmidig när man inte hinner stanna helt vid köbildning och den börjar röra på sig igen. Bilen ska in på verkstad på onsdag morgon för undersökning om det finns ev. någon ändring på funktionen. Annars skulle han skriva en rapport till Göteborg om fenomenet.
Precis så upplever jag det också, känns inte säkert när styrservot lägger av. Nu med city safety och allt vad det heter så bygger man in en funktion för att samla miljöpoäng men bilen blir okörbar i krypkörning?!
Vad jag har fått höra så ska detta endast ske om ECO+ läget är aktiverat. Eller upplever ni att det sker oavsett eco eller ej?
Väldigt irriterande precis som ni säger. Har också upplevt att motorn stängts av vid ca 4km/h vid en korsning, precis innan jag skulle gasa och köra iväg. Kan ju bli trafikfarligt i längden, och då kanske ett par droppar bränsle är mer värt än en krock?
V60Crosscountry skrev:Vad jag har fått höra så ska detta endast ske om ECO+ läget är aktiverat. Eller upplever ni att det sker oavsett eco eller ej?
Väldigt irriterande precis som ni säger. Har också upplevt att motorn stängts av vid ca 4km/h vid en korsning, precis innan jag skulle gasa och köra iväg. Kan ju bli trafikfarligt i längden, och då kanske ett par droppar bränsle är mer värt än en krock?
Allt beror tydligen på vilken motor det är, jag har den gamla femman och då beter den sig så här utan ECO+ läge. Det här är ju ett problem som måste gå att lösa i mjukvaran. Frågan är om man vill. Start och stopp har inte funnits i AWD modeller heller innan MY16 sa säljaren till mig.
Håller med, dålig funktion. Åker vägfärja och då "duttar" man sig framåt till ca 30 cm till bilen framför. Då är ss-funktionen farlig.. Motorn startar och stänger av när man finlirar och man tvingas bromsa, stänga av ss för att inte krocka och sedan finlira! Värdelöst!
Om bilen startar för att driva servostyrningen lär det ju ta en liten stund...

I Audin måste man trycka lite extra hårt på bromsen för att S/S ska gå in, är det så på Volvon också?

Min T4 är manuell så man lägger ur växeln, och S/S är så otroligt diskret jämfört med vilken diesel som helst...

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?