Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoegaarden
Ska köpa ny bil. Har kollat på att från Golf, Pulsar, i30, Astra m.fl. och såg nu att min Volvohandlare har en V60 D2 man års 14 hemma med bara 4000 mil på mätaren för 189 tusen tror jag. Verkar ha gått som hyrbil hos Hertz. Har dock inte hunnit provköra än. Är V60 D2 ett bra köp? Kör max 2000 mil om året. Ska man satsa på diesel eller bensin, typ T3an ifall man siktar in sig på V60..? Min budget är max 200 tusen så jag kollar på helt nya bilar i mellanklassen eller beg. max 3 år gamla bilar. Vi är bara två i familjen, jag och min fru men det kan komma ett barn inom 2 år så man vill heller inte ha för liten bil..

Vanliga fel på V60? Har Volvo fortfarande problem med sina hjullager?
Användarvisningsbild
av svergie2
Hoegaarden skrev:Ska köpa ny bil. Har kollat på att från Golf, Pulsar, i30, Astra m.fl. och såg nu att min Volvohandlare har en V60 D2 man års 14 hemma med bara 4000 mil på mätaren för 189 tusen tror jag. Verkar ha gått som hyrbil hos Hertz. Har dock inte hunnit provköra än. Är V60 D2 ett bra köp? Kör max 2000 mil om året. Ska man satsa på diesel eller bensin, typ T3an ifall man siktar in sig på V60..? Min budget är max 200 tusen så jag kollar på helt nya bilar i mellanklassen eller beg. max 3 år gamla bilar. Vi är bara två i familjen, jag och min fru men det kan komma ett barn inom 2 år så man vill heller inte ha för liten bil..

Vanliga fel på V60? Har Volvo fortfarande problem med sina hjullager?
Ta en ordentlig provkörning och se hur du upplever D2:an. Vad Kör du idag? Utrustning? Sky Kinectic som pesten.
av Hakan975
svergie2 skrev:Ta en ordentlig provkörning och se hur du upplever D2:an.
Amen till det !
Den går billigt men det finns exemplar av motorn som kan vara lite svårkörda, minst sagt.
D2 med manuell fungerar inget vidare.
av Hoegaarden
Kör idag en S40N 2,4i aut -06 kinetic tror jag ??:-/ Har funkar ganska bra genom åren men man blir sugen på något nytt efter att ha kört samma bil i 6 år.

Vad menar ni med att D2an är svårkörd?
av Malmstroem
D2 är svag på låga varv, och det är lätt att få gubbstopp med manuell växellåda.

Sedan är inte D2 någon raket när du kommer upp i fart heller. D2 räcker utan tvivel till för det trafiktempo vi har i Sverige, men jag tycker det är bäst att prova själv. En del tycker den är plågsamt långsam, medan andra tycker att effekten räcker till. Vilken kategori du tillhör är lättats att upptäcka genom att prova själv.
av Mwi
Hakan975 skrev:
svergie2 skrev:Ta en ordentlig provkörning och se hur du upplever D2:an.
Amen till det !
Den går billigt men det finns exemplar av motorn som kan vara lite svårkörda, minst sagt.
D2 med manuell fungerar inget vidare.
Själv föredrar jag alltid automat utom med D2 motorn gör kickdown på landsvägen, varvräknarn rör sig men hastighetsmätaren står still :|
Jag tror att du får en skön och säker bil i en V60 D2 men kanske lite seg, men 2,4i är ju ingen racer heller.
av Jockum
Som sagt, provkör innan.
Köpte nyligen en V60 D2 med manuell (4000 mil), och visst fick man några motorstopp i början.
Ångrar nästan att man inte satsade 40-60 k på den nya D4-motorn.

Förresten, är det någon som har en riktig förbrukningssiffra för den motorn ?
Kör denna på 0,48
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det samma motor i v40 D2? Den tycker jag fungerar helt ok med manuell låda. Däremot den första V60 DrivE var ingen höjdare med manuell, men det är väl inte samma motor.
av III
Jockum skrev:Som sagt, provkör innan.
Köpte nyligen en V60 D2 med manuell (4000 mil), och visst fick man några motorstopp i början.
Ångrar nästan att man inte satsade 40-60 k på den nya D4-motorn.

Förresten, är det någon som har en riktig förbrukningssiffra för den motorn ?
Kör denna på 0,48

Bränsleförbrukningen på d4? Jag kör min V60 D4 på 0.49-0.55 beroende på landsväg eller blandat. Mätt på pump och inte färddatorn Men försöker köra bränslesnålt. Har man låda.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Skillnaden mellan D2 och T3 är rätt stor tyckte jag. T3 är ju sneakmodellen på bensinsidan men levererar helt ok samt har bra tryck för att vara minsta motorn. Jag skulle inte välja D2:an:)

Volvo S60 II 2011. Jag behöver som rubriken s[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är[…]

Har gjort det och de vill ta in bilen för f[…]

Modulen heter PHM (PHoneModule).