Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jofa
Hej alla glada Volvo-ägare :D

Då va det dags att byta V60 mot XC60, den är beställd, och leverans förväntas V38...men det är lååååånga leveranstider :(

Men till min fråga, vad rekommenderas för storlek på vinterdäck till XC60 MY16? Kommer inte att beställa dom från Volvo, utan från en lokal leverantör.

Ha det gott i sommarvärmen! 8)
av kmi
Har 235/60/18 med Nokian WR friktionsdäck på min xc60 (Bor i Malmö)
Tyckar 17" ser lite fjantigt ut på en xc60
Användarvisningsbild
av MartinS
235/60-18 är bra. Jag körde en säsong på 235/65-17 men det var rejält svajjigt och rekomenderas inte av mig iaf.
Användarvisningsbild
av spaceuser
MartinS skrev:235/60-18 är bra. Jag körde en säsong på 235/65-17 men det var rejält svajjigt och rekomenderas inte av mig iaf.
En följdfråga till dig MartinS. Har du även kört med 235/60-18 med dubbade v-däck, och hur var ljudnivån i så fall?

Jag är nämligen lite oroad över oväsen från dubben. Fick min XC60 D4 AWD MY16 v28 och hade tidigare en V40 D4 R-Design MY13 där 17" dubbade Conti v-däck ingick vid köp men maken till oväsen får man leta efter. Fick byta till Gislaved som var betydligt tystare. Vill inte uppleva detta på min XC60 som ju går behagligt tyst trots 20" s-däck.
Användarvisningsbild
av MartinS
Mina hakka suv (dubbade) i 235/60-18 låter inte så de stör mig iallafall. Ungefär lika som pirellisommardäcken tycker jag (255/45-20).

Tänk på att sommardäck ofta låtet mer när de rullat ett tag, medans dubbdäck är tvärt om, de blir tystare ju längre de rullat.

Jag körde förövrigt 90 mil i en hyr v40 i torsdags, med 16" michelin sommarhjul och sådant däckljud som de bjöd på har jag aldrig haft i min xc60. Jag tror däckljudet når föraren avsevärt mer i en v40 än en xc60.
Användarvisningsbild
av spaceuser
MartinS skrev:Mina hakka suv (dubbade) i 235/60-18 låter inte så de stör mig iallafall. Ungefär lika som pirellisommardäcken tycker jag (255/45-20).

Tänk på att sommardäck ofta låtet mer när de rullat ett tag, medans dubbdäck är tvärt om, de blir tystare ju längre de rullat.

Jag körde förövrigt 90 mil i en hyr v40 i torsdags, med 16" michelin sommarhjul och sådant däckljud som de bjöd på har jag aldrig haft i min xc60. Jag tror däckljudet når föraren avsevärt mer i en v40 än en xc60.
Skönt att höra! Har hittat några hyfsat snygga vinterfälgar som jag tror kan bli bra på en X60, http://www.gummihuset.se/Produkt/F%C3%A ... 18564/2157. Få se om det blir med Hakka. Har annars god erfarenhet av Hankook, som är rätt mycket billigare.
Senast redigerad av 1 spaceuser, redigerad totalt 0 gånger.
av Jofa
Härligt med detta forum, alltid bra svar från alla goa gubbar (och tjejer) :)

Då är det ju bara att börja spana efter fina fälgar, någon som kan tipsa? Det är en XC60 Ocean Race (blå givetvis)?

Tack för alla svar!!
:D
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag förespråkar absolut volvo orginalfälgar för vinterdäcken, så länge man håller sig ifrån diamond cut fälgar och liknande så står de emot salt och slask långt bättre än tredjepartsfälgar gör. Jag kör själv med merac, femekrade, lättvättvättade och ganska smakfulla enligt mig.
av Jofa
MartinS skrev:Jag förespråkar absolut volvo orginalfälgar för vinterdäcken, så länge man håller sig ifrån diamond cut fälgar och liknande så står de emot salt och slask långt bättre än tredjepartsfälgar gör. Jag kör själv med merac, femekrade, lättvättvättade och ganska smakfulla enligt mig.
Jo, jag har samma tanke. Och just nu så lutar det åt just det alternativet. Gäller ju bara att förhandla fram ett bra pris :)

Men nu är det nära, hämta ut bilen på Torsdag 3/9 :D
Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]

lossa takrails? 945 1998

Finns rostangrepp under ena fästet som jag vi[…]

Byte kupefläkt 2010

Det är vad Volvo säger. Nej det är […]