Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej!

Sitter och bygger lite bil på Volvos hemsida. Blir dock fundersam, finns V60 D5 MY16 med AWD?
Anledningen till min fundering är emblemet som sitter bredvid "D5" på bakluckan... Om det inte är ett AWD-embelm, vad är det då?

För övrigt verkar D5 numera vara ett ganska sällsynt val i V60...

Bild
Användarvisningsbild
av drawman
Yes, det är det nya AWD emblemet, Volvo har också bytt ut det klassiska CLASSIC bokstäverna bak mot ett litet emblem där det står CLASSIC likt emblemet på bilden ovan. På V70/S80 Classic modellerna som rullar ut från fabrik nu (och sedan ett par månader tillbaka) så sitter dessa nya emblem på.

Gällande att D5 är en sällsynt motor så tror jag det har och göra med att D5 inte är en VEA motor, den har inte heller den "nya" 8-stegade automatlådan. Dessutom får inte många tjänstebilsåkare in en D5a i budgeten.
av s6025t
Troligtvis är det en bugg i bygg din bil emblemet sitter på D5/D6 laddhybrid det står Twin engine
V60 med AWD har kvar det äldre emblemet kolla på D4 AWD
D5 i V60 är nya Vea motorn på 225hk o 8-växlad automat D5 AWD med gamla 5:an finns inte till MY16
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tack för info!

Samma motor som i XC90? Den måste vara brutal i en V60... 8)
Användarvisningsbild
av Renen
Jag tror faktiskt det är det emblem som symboliserar de nya VEA-motorerna. Titta t.ex. om du ser en V70 D4 (ej awd) av senaste snitt så sitter det ett litet emblem bredvid "D4". Samma gäller på nya XC90.
av Linqid
Renen skrev:Jag tror faktiskt det är det emblem som symboliserar de nya VEA-motorerna. Titta t.ex. om du ser en V70 D4 (ej awd) av senaste snitt så sitter det ett litet emblem bredvid "D4". Samma gäller på nya XC90.
Har inget med VEA att göra. Det lilla emblemet du ser bredvid D4 (om du ser en ny V70) är Classic-emblemet. Sitter det två emblem är det ett för Classic och ett för AWD. På XC90 är det ena emblemet för AWD, och sitter det två st är det andra ett Inscription-emblem.
Användarvisningsbild
av Renen
Linqid skrev:
Renen skrev:Jag tror faktiskt det är det emblem som symboliserar de nya VEA-motorerna. Titta t.ex. om du ser en V70 D4 (ej awd) av senaste snitt så sitter det ett litet emblem bredvid "D4". Samma gäller på nya XC90.
Har inget med VEA att göra. Det lilla emblemet du ser bredvid D4 (om du ser en ny V70) är Classic-emblemet. Sitter det två emblem är det ett för Classic och ett för AWD. På XC90 är det ena emblemet för AWD, och sitter det två st är det andra ett Inscription-emblem.
Se så lite man vet. Eller tror sig veta.... Tittade extra noga på en XC90 T6 idag.

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]