Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pärlan
Hej!
Håller på att kika på dragkrok till min xc60 och vill helst ha en som är delbar men tycker orginaldraget är för dyrt, vilket eftermarknadsdrag fungerar med volvos täcklucka?

/robin
Lånar tråden.

Det har visat sig att jag behöver ha dragkrog även på XC60:n. Är det Westfalia delbart som är det bästa alternativet om man inte vill att den ska synas?
pärlan skrev:Hej!
Håller på att kika på dragkrok till min xc60 och vill helst ha en som är delbar men tycker orginaldraget är för dyrt, vilket eftermarknadsdrag fungerar med volvos täcklucka?

/robin

Tjena,

Jag har inte så bra koll på volvos delbara just nu men tycker du ska seriöst överväga ett fast monterat. Jag har haft delbart på två äldre bilar. De har alltid krånglat på besiktningen och senast slutade det med att jag plomberade fästanordningen för det gick inte att få tag på vettiga reservdelar.
Det som hänt är att jag av lathet låtit dragit sitta fast och sedan rostar de i fästet, rörliga delar och fjädrar. Du måste alltså "sköta om" om det vilket jag efter tid slarvar med.

Men som sagt, de kanske har blivit bättre nu än de jag haft. Men för egen del så tycker jag att det estetiska får läggas åt sidan då min erfarenhet med delbara är riktigt dålig.
Om man har för avsikt att låta draget sitta där jämt, då köper man ett fast. Om man har för avsikt att ta bort det så köper man ett delbart, svårare är det inte..

Personligen tycker jag att det är få bilar som har ett fulare fast drag än just XC60, men det är ju en smaksak.
Det finns inget "original" utan det är alltid tredjepartstillverkare av Volvos drag. Köper man Thule, Brink eller Westfalia är det exakt lika bra kvalitet som det du får hos återförsäljaren. Fast billigare och ofta snyggare. Elsats skulle jag köpa original.

Angående avtagbart drag har Tenn och även Martis S en bra poäng. Köper du avtagbart _måste_ det tas bort när det inte används. De är inte gjorda för att sitta långa perioder i smuts. Låsen/mekanismen ärgar igen omgående.
Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]

Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]

Satt ditt voltmätaren och USB uttaget ig&arin[…]