Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag sitter och räknar lite på ny tjänstebil och det lutar åt en V60 med D4'a eller en T5/gas motor kopplat till 8-vxl aut-lådan.

Är det någon här som vet hur mycket det skiljer i bränsleförbrukning mellan dessa två i praktiken?

.
Kommer nog bli mycket gissningar, svårt att se att någon hunnit äga båda än.
Lövet skrev:Kommer nog bli mycket gissningar, svårt att se att någon hunnit äga båda än.
Det är även intressant om man bara ägt den ena och vill dela med sig sin förbrukning och kanske jämförelse mot något annat.

.
Har kört typ 2000 mil med min v60 t5. Snittet har sjunkit från runt 0,8-0,9 till 0,77 rätt exakt. På blandad långkörning (50 mil) tar den runt 0,7 beroende på hur bråttom jag har, där 0,7 är "normalbråttom". Ingen snålkörning alltså. Går säkert att få ner en del för den sparsamme. Motsvarande körning med min gamla v70 t4f automat låg på 0,75-0,8, den hade dock gått 16000, så skillnaden borde nog öka lite till över tid. Eco-knappen gör inte något alls på min förbrukning, det viktiga är att nå 8an på landsväg/motorväg, vilket är den största delen jag kör.

Jag tittade på lite olika när jag köpte min, däribland d4. Egentligen hade det säkert gått att spara lite pengar genom att köpa d4, men värdeminskningen så gott som förintar dom tjänade pengarna. Handlar om en 500 max i månaden, det är verkligen inte värt att bli kladdig varje gång man tankar för dom pengarna.
Kladdig? hur tankar du? :)
Själv har man inte lyckats bli kladdig de 16 gånger som jag har tankat min d4a. Inte heller de x gånger som man har tankat jobb bilen har man blivit kladdig.
Sedan är det rätt skönt att slippa att köra till macken så ofta som när man hade 2,4i
TommyP86 skrev:Har kört typ 2000 mil med min v60 t5. Snittet har sjunkit från runt 0,8-0,9 till 0,77 rätt exakt. På blandad långkörning (50 mil) tar den runt 0,7 beroende på hur bråttom jag har, där 0,7 är "normalbråttom". Ingen snålkörning alltså. Går säkert att få ner en del för den sparsamme. Motsvarande körning med min gamla v70 t4f automat låg på 0,75-0,8, den hade dock gått 16000, så skillnaden borde nog öka lite till över tid. Eco-knappen gör inte något alls på min förbrukning, det viktiga är att nå 8an på landsväg/motorväg, vilket är den största delen jag kör.

Jag tittade på lite olika när jag köpte min, däribland d4. Egentligen hade det säkert gått att spara lite pengar genom att köpa d4, men värdeminskningen så gott som förintar dom tjänade pengarna. Handlar om en 500 max i månaden, det är verkligen inte värt att bli kladdig varje gång man tankar för dom pengarna.
Hur fort ligger du och kör långkörning 100, 130? Vad har du för däck?
Jag hoppas du verkar trycka igenom för mycket med bränsle...?
Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]

Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]