Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andreas7506
Hej

Detta har kanske avhandlats i forumet tidigare, men jag har sökt utan att kunna hitta något svar...

Jag fick för ca en månad ut min nya V60 D5 TE. Enligt "alla" uppgifter skall räckvidden vara 50 km på el, men när jag laddat fullt har jag bara 40 km räckvidd på el när jag startar bilen. Det borde väl visa 50 km om jag inte rullat en meter?! Jag har nästan exakt 2 mil till jobbet och jag kommer inte riktigt fram och tillbaka på ren el, vilket jag tycker tyder på att den faktiska räckvidden faktiskt är 40 km. Jag vet att det varierar mycket beroende på hastighet och körstil, men oavsett så borde det väl stå 50 km då jag startar efter fulladdat batteri?

Någon annan som upplevt samma sak?

Vänliga Hälsningar
Andreas
Användarvisningsbild
av Rillee
Den räknar nog på hur du har kört innan
av Primus
Andreas7506 skrev:Hej

Detta har kanske avhandlats i forumet tidigare, men jag har sökt utan att kunna hitta något svar...

Jag fick för ca en månad ut min nya V60 D5 TE. Enligt "alla" uppgifter skall räckvidden vara 50 km på el, men när jag laddat fullt har jag bara 40 km räckvidd på el när jag startar bilen. Det borde väl visa 50 km om jag inte rullat en meter?! Jag har nästan exakt 2 mil till jobbet och jag kommer inte riktigt fram och tillbaka på ren el, vilket jag tycker tyder på att den faktiska räckvidden faktiskt är 40 km. Jag vet att det varierar mycket beroende på hastighet och körstil, men oavsett så borde det väl stå 50 km då jag startar efter fulladdat batteri?

Någon annan som upplevt samma sak?

Vänliga Hälsningar
Andreas
Jag har en D6 och jag den ibland står på 45 km(någon enstaka ggr på 40(här kan jag sett/minnas fel)) när det är riktigt varmt. En gång har det hänt att den stod på 45 och i princip gick ned till 40 direkt. Alla ggr den stått på 45 har det alltså varit mycket varmt. Jag har tolkat det som att den då räknar in AC:s förbrukning. Prova att tryck på PURE-knappen och se vad som händer.

Är det samma batteri och elmotor som D6? Någon som vet. När det är mycket AC så går min bil 35-45 km. Så det är nog normalt om det är väldigt varmt.
av Primus
Ska kanske tillägga att jag ofta tar mig minst 45 km ibland 47-49 om det inte är för varmt eller för kallt. Jag har även överstigit 50 km några enstaka gånger. Men körsätt påverkar mycket. Dock har jag noterat att jag fortfarande accelererar snabbare vid rödljus än de flesta, så jag idkar ingen extrem snålkörning.

Jag har ca 42-43 km t.o.r till jobbet. Klarar mig lätt fram och tillbaka om temperaturen är mellan 6 och 20 grader. Saken är att det verkar som batteriet gärna vill vara över 6 grader så det krävs att det varit över 5 grader ett tag så batteriet nått den temperaturen när du startar. Jag tror det är mycket klokt att tänka på förkonditioneringen. Om det sedan tar mer eller mindre ström än den eller de km man tjänar vet jag inte.. :lol: .
av ef98dpa
Jag får uppskattningsvis ut c:a 35-40km en normal jobbpendling till jobbet. Min batterimätare har alltid stått på 50km de gånger bilen är fulladdad och jag tittat på mätaren(10ggr kanske), däremot så sjunker den till 45 ganska snabbt.

Jag har ägt min D5 TE i 48 dagar och kört 335 mil, jag har ganska precis 30km till jobbet fördelat på 3km 50väg, 3km 70väg och resten 110väg. Jag har pendlat till jobbet 15 ggr sedan jag fick bilen.

Jag är fortfarande inne i en period där jag osystematiskt försöker mjukanalysera(högst subjektivt bedöma) hur elförbrukningen ser ut vid olika körförhållanden, men lyckas inte bli riktigt klok på det. Snittet på motorvägen är ett svagt uppförslut till jobbet, vilket jag kommit fram till genom att kolla snittförbrukning på mina gamla bilar på vägen till jobbet och hem igen, samt vid något enstaka tillfälle på V60:n, dock är det för tillfället ett vägbygge som ger köer på vägen hem och de flesta dagarna har jag gjort någon avstickare så jag har ingen bra uppfattning om elförbrukning hem. på 110-vägen så ligger jag oftast och snittar på 120 vilket kan vara en viss förklaring till något högre förbrukning och viss variation.

Något jag tycker mig märkt är att det inte verkar vara någon större skillnad på Pure och Hybrid gällande hur mycket batteri jag har kvar på vägen till jobbet, en dag hade jag faktiskt märkbart mindre el kvar när jag kört på Pure kontra vad jag brukar ha när jag kör på Hybrid(normalt c:a 25% eller strax däröver).

I Pure läget verkar den rulla lättare och därför ladda mindre mha "motorbromsfunktionen" så olika körlägen passar kanske olika körmönster bättre eller sämre. Något jag skulle vilja ha är normalkurvor för elförbrukningen vid olika hastigheter/körlägen(vid en viss temperatur och förutsatt att ACn går enligt grundinställningen) för att kunna ha något att mäta mot i min analys som kanske kommer att göras noggrannare när vägarbetet är över om ett par veckor. Det jag riskerar att missa då är iofs sommarvärmens effekt som referens.

Jag kanske återkommer med en analys när jag gjort lite nogrannare mätningar...
av ef98dpa
Idag var jag med om något nytt, bilen ville inte köra på el i Hybridläget, den tjafsade inte om begränsning i hybridsystemet utan mätaren visade bara att dieseln gick hela tiden, slog jag däremot över på Pure och sen tillbaka så var det som vanligt.

Dagens analys vad också att så fort man gasar på från redan hög hastighet så rör sig elmätaren rätt snabbt...
Användarvisningsbild
av joel80
Vad drar era D5 TE när batteriet är slut?
av marwi
Kör en D6 TE åm 16. Efter nattens fulladdning står den alltid på 50km i Pure. Försöker att alltid köra med förkonditionering när jag har sladd i så jag ska komma så långt som möjligt och inte slösa el på kyla/värme. Brukar komma ca 45 km innan elen är slut. Har mest 70-80 väg till jobbet, men lite 50 och 110 också. Jag har 52 km enkel resa till jobbet och kan inte ladda där. När jag kommer hem är så klart all el slut och jag har över dagen snittat på 0,33 liter diesel per mil. Dieselförbrukningen ligger på ca 0,55-0,65 lite beroende på humör på den som kör. Har haft bilen i ca tre månader och ca 640 mil.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
marwi skrev:Kör en D6 TE åm 16. Efter nattens fulladdning står den alltid på 50km i Pure. Försöker att alltid köra med förkonditionering när jag har sladd i så jag ska komma så långt som möjligt och inte slösa el på kyla/värme. Brukar komma ca 45 km innan elen är slut. Har mest 70-80 väg till jobbet, men lite 50 och 110 också. Jag har 52 km enkel resa till jobbet och kan inte ladda där. När jag kommer hem är så klart all el slut och jag har över dagen snittat på 0,33 liter diesel per mil. Dieselförbrukningen ligger på ca 0,55-0,65 lite beroende på humör på den som kör. Har haft bilen i ca tre månader och ca 640 mil.
Hmm, hur utnyttjar du elen då? Det är ju väldigt svårt att jämföra men jag tycker du borde komma ner lite mer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]

Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]