Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddeUme
Hej,
Har för första gången en diesel bil (V60-12) som är utrustad med värmare. Dock finns det ingen elektriskmotorvärmare eller kupeuttag i den vilket jag alltid haft i mina bilar. Första tanken var ju direkt att utrustade den med dessa. Men behövs det? Funkar dieselvärmaren bra på V60? Den ska gå varje morgon samt varje eftermiddag (till och från jobbet). Kommer batteriet att räcka till? Är det motiverat att installera elektrisk motorvärmare, typ 5000kr lär det väl gå på.

Istället för elektrik motorvärmare kanske man istället skulle lyxa på sig att skaffa trådlös start. Visst kostar den runt 4000kr att få en liten fjärr som man kan starta värmaren med?

/Fredrik - Umeå
Användarvisningsbild
av P210
Har du möjlighet till el vid parkering hemma eller på jobbet hade jag satsat på att underhållsladda regelbundet istället och köra med värmaren, köp en bra laddare typ CTEK med anslutningskabel framdragen så blir det smidigt att ansluta.
Dieselvärmaren är en effektiv rackare på ca 5kW, 10ggr effekten på en elektrisk som ligger på runt 500W, så den gör sitt jobb mycket bättre!

Rekommendationen enligt instruktionsboken är att du kör lika länge med bilen som värmaren går för att inte ladda ur batteriet.
Har du kort sträcka till jobbet kan du sätta tiduret till en kvart efter att du tänkt åka så behöver inte värmaren gå så länge, skaffar du trådlös start/eller direktstartar får du en varm och isfri bil på 15min om det inte är -20 grader och en decimeter snö på bilen...

Värt att veta är att originalbatteriet brukar orka ca tre år med flitig användning av värmaren, de är inte gjorda för så långa och kontinuerliga urladdningar som värmaren utsätter dem för. Ett sk AGM batteri är ett bättre val när det blir dags för byte (finns trådar här på forumet om dessa om du söker). Lite dyrare än ett vanligt, men Biltema har ett till rimligt pris som flera här på forumet köpt som ersättning.

Ett annat tips är att inte glömma att motionera värmaren ett par ggr i månaden även på sommaren för lång och felfri funktion, ska gå att direktstarta den upp till 15 grader tror jag, så det fungerar vilken sommarmorgon/kväll som helst...
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]