Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enduroåkaren
Den gängse uppfattningen här på forumet är att AWD är ett måste om man är spekulant på en XC60!
Varför kan man undra, det är som att svära i kyrkan om man råkar nämna att man är spekulant på en FWD, men jag tycker inte att det är alldeles nödvändigt med AWD, utan man kan nöja sig med en FWD.
Man vinner ju en del extra framkomlighet ändå med dom stora hjulen utan AWD.

Det är ju ingen skillnad på dom rent utseendemässigt, förutom AWD-emblemet på bakluckan!
Det enda man kanske vill är att komma åt den lite ståndsmässiga intrycket med en SUV, kanske gillar den lite högre sittpositionen, utan att släpa på en massa kilon i onödan/dra extra bränsle.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativen där man själv får överväga vad som är viktigt för en själv. Att man kan tycka att en SUV/CUV skall ha AWD är för bara för att de av tradition alltid haft det, och visst, jag skulle nog småfnissa lite om jag såg en XC90 eller liknande stå fast i en snödriva där framhjulen spinner obehindrat, det är ju liksom inte så man historiskt sett föreställer sig den här typen av bilar.
av Enduroåkaren
Inom sitationstecken "vanliga" svenssonbilar klarar sig med framhjulsdrift, varför ska inte en XC60 göra det då?
Handen på hjärtat, hur ofta kör man fast, och 10 månader om året är det helt lugnt!
Användarvisningsbild
av Perra83
Ska man dra upp en tung båt hjälper AWD.

Jag köpte en snöslunga av en tant långt ut i skogen i vintras. Natten innan snöade det så vi plogade ca 1 mil med svågerns A6 3.0 TDI QUATTRO med tillkopplat släp. Min V60 hade stannat på snöplogskanten 1mil innan målet :oops:

Stannar man inne när det snöar så funkar FWD dom andra dagarna.
av Robot
Som sagt, framkomligheten är en viktig faktor.

När jag nyss beställde en FWD så var det för att vi inte behöver AWD på den + att D4 AWD kommer med den gamla motorn och gamla lådan vilken är rätt slö imho. D5 AWD har bättre prestanda men frugan tyckte inte 35 000 extra var värt det.. :oops:

Men som sagt, ska man dra släp och det är skogsvägar eller liknande så är AWD nästan nödvändigt. Det krävs inte mycket motlut för att FWD + släp blir som Bambi på is..
av Enduroåkaren
För skogsfolk som jägare och liknande är det ok med AWD, men för en vanlig Svensson som aldrig kör i terrängen, drar hästsläp, husvagn och liknande så känns det väldigt onödigt, även om plogningen kan vara bristfällig ibland!
av Buboss
Stod själv i denna diskussion med mig själv i mitten av maj, d.v.s. välja en ny XC60 FWD eller ny XC60 AWD med den gamla motorn.
Funderade mycket noggrant över fördelar och nackdelar med framhjulsdrift, ny motor och växellåda kontra fyrhjulsdrift, gamla 5-cylindriga motorn och gamla 6-växlade automatlådan.
Men efter att ha provkört de båda varianterna, funderat över behoven (bor på landet och behöver då och då vara säker på att frugan tar sig fram till huset även om det är snöstorm), samt vad den egna känslan förutom förnuftet säger, så blev det en ny XC60 D4 BE AWD My 2016, Electric Silver med det mesta i utrustning.

Motiveringen till mig själv vid beställningen var helt enkelt följande:
Awd ger en viss högre säkerhet och framkomlighet när det råder sämre väglag, särskilt för oss som bor ute på landsbygden och inte alltid är säkra på att vägarna är plogade när snöstormen går. Viktigt är dock att inte gå över gränsen gällande vad bilen mäktar med, för även om man har AWD, så kan man inte köra som på sommaren när det är glashalt ute.

Trots att det är den äldre motorn och den äldre växellådan, så bör de så här i slutet av modellen vara bra beprövade och uppdaterade. Förvisso så är det högre förbrukning och tyngre bil, men barnsjukdomarna bör vara avklarade vid detta laget.

Förnuftsmässigt och miljömässigt funderade jag först på en XC60 FWD, men efter att ha testat den nya motorn (där vi idag inte riktigt vet vilka barnsjukdomar som kan uppstå) samt att jag inte var så imponerad av den 8-växlade lådan som andra på forumet är, så föll modellen till slut på mållinjen.
Dock måste jag erkänna att jag stod länge och velade fram och tillbaka över vilket koncept jag skulle satsa på.

Till slut kom den känslomässiga aspekten in som som till slut avgjorde valet. Gillar helt enkelt ljudet från den 5-cylindriga motorn och framförallt den extra säkerhet och framkomlighet som AWD ger när det är dålig väderlek.

Men som sagt, allt är en fråga om tycke och smak, varför det är helt OK att vara nöjd oavsett om man har FWD eller AWD. Viktigast är ju att man trivs med bilen. :)

Till slut, idag ringde försäljaren... Leverans imorgon och jag som var inställd på leverans först vecka 37. Man kan få julafton på sommaren också :D
av Lövet
StefanN skrev:Just dom argumenten hör man alltid om AWD men sen när man kör det kan man inte förstå hur man klarar sig utan.....
Har haft 2st AWD bilar. Inga problem att vänja sig av med det. 350 av 365 dagar om året är AWD mer nackdel än fördel i större delen av Sverige.
av Droopy
Enduroåkaren skrev:Den gängse uppfattningen här på forumet är att AWD är ett måste om man är spekulant på en XC60!
Varför kan man undra, det är som att svära i kyrkan om man råkar nämna att man är spekulant på en FWD, men jag tycker inte att det är alldeles nödvändigt med AWD, utan man kan nöja sig med en FWD.
Man vinner ju en del extra framkomlighet ändå med dom stora hjulen utan AWD.

Det är ju ingen skillnad på dom rent utseendemässigt, förutom AWD-emblemet på bakluckan!
Det enda man kanske vill är att komma åt den lite ståndsmässiga intrycket med en SUV, kanske gillar den lite högre sittpositionen, utan att släpa på en massa kilon i onödan/dra extra bränsle.

I jobbet har jag kört både 2wd och 4wd av diverse olika bilmärken och för min del spelar det ingen roll om det är det ena el det andra.
Men mycket är en vanesak, min kollega måste absolut ha 4wd annars tar man sig inte fram menar han ( men han har klarat sig i 6år med en 2wd buss i jobbet ) men nu då det skulle inhandlas en ny så blev det en 4wd, helt onödigt i min värld då vi till 99% åker efter vägarna och lastvikten sänks av 4wd, och jag föredrar att kunna lasta mer.

Jag skulle personligen kunna köpa en 2wd XC60 utan att ens tänka på det, för jag har inga problem att ta mig fram med 2wd oxh har aldrig haft.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]